Dni Otwartego Biznesu PZU

BRIEF, CZYLI SPOSÓB NA UDANĄ RANDKĘ Z REKLAMĄ

Uff, grudzień mija mi niezwykle intensywnie! W tym miesiącu byłam w Warszawie chyba ze 3 razy! Niektórzy moi znajomi śmieją się, że powinnam tam zamieszkać :) Ale do rzeczy. Dziś krótko o moich wrażeniach związanych z jedną z moich wizyt w stolicy, gdzie nauczyłam się nowych rzeczy o czymś, co lubię najbardziej, czyli reklamie :)

Zaczęło się od wydarzenia na Facebooku, z którego wynikało, że Grupa PZU Kariera organizuje Dni Otwartego Biznesu dla Studentów. Jeden z nich poświęcony był marketingowi, stąd też zdecydowałam, że zaaplikuję. Oczywiście nie muszę chyba mówić, że zrobiłam to na ostatnią chwilę :) Jak wielka była moja radość, gdy okazało się, że TAK, TO WŁAŚNIE JA zostałam zaproszona na warsztaty! A jeszcze większa, gdy razem ze mną pojechały moje dwie koleżanki ze studiów:)

Tak więc wyruszyłyśmy do Warszawy, prosto do PZU Tower, a tam… No właśnie – praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka.

PZU Tower, Warszawa
Widoczki z PZU Tower
„Najlepsze reklamy są wtedy, kiedy ludzie widzą w nich siebie”

Podczas kilku godzin szkolenia poruszaliśmy wiele kwestii związanych z marketingiem, ja jednak skupię się  na reklamie – a konkretniej na przygotowaniu kampanii reklamowej.

Prowadzący warsztaty przyrównali pojedynczą reklamę do szybkiej randki (tzw. speed dating).  Średnio trwa ona tylko 30 sekund, ma więc bardzo ograniczony czas, aby nas do siebie przekonać. Biorąc pod uwagę fakt, że w bloku reklamowym takich reklam jest co najmniej kilka, szanse na zapamiętanie skomplikowanego przekazu każdej z nich przez widza maleją z każdą sekundą. I tu przychodzi z pomocą Brief, który pomaga precyzyjnie określić reklamodawcy, co chciałby przekazać i w jaki sposób.

Jedne z najważniejszych elementów tego dokumentu, to: cel, insight konsumenckito, co klient powinien z tego zapamiętać. Niby proste, ale wcale nie takie oczywiste…

Cel to nic innego, jak określenie, po co w ogóle chcesz coś reklamować. Niezależnie, czy zależy Ci na zwiększeniu zysku, czy na przekonaniu konsumenta do zmiany poglądów, musisz to jasno określić i konsekwentnie się tego trzymać. Najczęstszy błąd, który zresztą popełnił także mój team podczas warsztatów, to próba „upchnięcia” kilku celów do jednego briefu. Mając na ich realizację tylko 30 sekund, ciężko, aby odbiorca cokolwiek zapamiętał. Stąd też ważny jest fokus na jednej, konkretnej rzeczy, którą chce się osiągnąć poprzez reklamę.

Kolejna ważna kwestia: insight konsumencki, czyli  spostrzeżenia i poglądy klienta, na podstawie jego wcześniejszych doświadczeń lub przypuszczeń, które w istotny sposób wpływają na jego decyzje zakupowe. Myśląc nad insightem, firma musi przez chwilę pomyśleć jak klient i spojrzeć na reklamowany przez siebie produkt w zupełnie inny sposób. Przykład, który omawialiśmy na warsztatach – ubezpieczenie domu. Celem PZU było przekonanie klienta, że jest ono niedrogie, podczas gdy insight brzmi: „ubezpieczenie domu jest pewnie drogie, podobnie jak ubezpieczenie samochodu” – przyznaję, że sama tak myślałam ;)

Ostatnią ważną rzeczą w briefie jest to, co powinien zapamiętać klient. Przeważnie musi to być spójne z celem i najlepiej, aby zawierało się w jednym zdaniu.

Dni Otwartego Biznesu PZU
A tak się pracuje… ;) fot. Grupa PZU Kariera

Dobrze przygotowany brief bardzo ułatwia pracę agencji współpracującej z daną firmą, ponieważ wie ona, co jest ważne dla klienta i jakie informacje należy przekazać w komunikacie dla odbiorcy. Mam wrażenie, że sporo firm cały czas ma z tym problem, stąd też cały czas powstaje mnóstwo bzdurnych, bezsensownych reklam. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest prawdopodobnie  źle ułożony brief bądź jego brak :)

Cieszę się, że podczas szkolenia mogłam przećwiczyć proces tworzenia briefu; mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości będę mogła wykorzystać tę cenną umiejętność w praktyce:)

Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym
Serduszka z kampanii „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”

A za moją aktywność na szkoleniu dostałam takie oto cudeńko – jeżeli jeszcze nie masz prezentu dla kogoś bliskiego na święta, Powerbank będzie idealny :)

Powerbank

ikona wpisu: Facebook Grupa PZU Kariera

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin