CELEBRYCI W REKLAMACH

Celebryci niezwykle często pojawiają się w reklamach – grają w spotach telewizyjnych, uśmiechają się do nas ze sklepowych półek i przekonują, że „ten produkt jest najlepszy” Dlaczego?

Odpowiedź jest banalna. Marki decydują się na udział celebrytów w reklamach, ponieważ wierzą, że pomogą im one w zwiększeniu sprzedaży. Znane osoby zazwyczaj cieszą się sympatią konsumentów, co więcej – bardzo często są dla fanów wzorem do naśladowania, a ich styl ubierania czy sprzęt, którego używają, wyznaczają aktualne trendy.

Osobiście nie mam nic przeciwko występowaniu celebrytów w reklamach, pod warunkiem, że są spójni z produktem, który promują. Przykładowo, znany sportowiec wygląda moim zdaniem naturalnie w reklamie sprzętu sportowego, ale niekoniecznie odpowiadałby mi w reklamie coli (co niestety często ma miejsce). Piosenkarki i aktorki idealnie sprawdzają się w reklamach kosmetyków, linii ubrań, perfum, ale nie reklamują wędlin i pasztetów (chociaż są wyjątki :P), bo tego typu produkty nie pasują do ich wizerunku „pięknych i pachnących”.

Okazuje się jednak, że perspektywa udziału w reklamie potrafi zaślepić. Niektóre gwiazdy  decydują się na udział w reklamach wszystkich produktów, jakie im się nawiną. Rozumiem, że bardzo często decydującym wyznacznikiem są atrakcyjne wynagrodzenie czy profity wynikające z reprezentowania danej marki. Niesmak i rysa na kształtowanym przez lata wizerunku pozostają jednak na wiele lat.

1dfd3210ba41b0289b67ac6b8984bbaf71e3b011

Kilka przykładów z polskiego podwórka

Poniżej kilka ostatnich kampanii z udziałem celebrytów. Czy udane? Pozostawiam Twojej ocenie.

Magdalena Gessler i Besos

Ja wolę sprzedawać prawdziwy, szczery produkt, obarczając go niską marżą. W ten sposób każdy będzie miał okazję przekonać się czym jest prawdziwy smak naturalnych wędlin, a gdy raz ich spróbuje, nie będzie już chciał wracać do śliskich, błyszczących erzaców w plastikowych osłonkach.

Magda Gessler, besos.com.pl

Marka Besos sygnowana nazwiskiem Magdaleny Gessler z pewnością nie wzbudziłaby wśród konsumentów większych emocji, gdyby nie pewien produkt „idealny na randkę”.

Najlepsza-potrawa-na-romantyczny-wieczor-Parowki-randkowe-od-Magdy-Gessler

Głupota? Niekoniecznie. Pani Gessler jest znana z kontrowersji, a po przeczytaniu kilku wpisów na jej fanpage’u na Facebooku, stwierdzam, że nie ma lepszej osoby do reklamowania Parówek Randkowych ;)

Wpis z 4 maja 2016 na fanpage'u Magdy Gessler
Wpis z 4 maja 2016 na fanpage’u Magdy Gessler
Robert Lewandowski

Piłkarz nie narzeka na brak zainteresowania ze strony reklamodawców. Pojawił się m.in. w kampaniach Coca-Coli, Vistula, Gillette. Niedawno (listopad 2015) został twarzą marki Huawei. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie to, że został przyłapany… z iPhonem. Ten przykład dobrze pokazuje, że świat przedstawiony w reklamie jest od początku do końca wyreżyserowany i odbiega od rzeczywistości.

news-robert_lewandowski-twitter-1

PLAY

Sieć komórkowa celebrytów. Do skorzystania z jej usług zachęcali m.in. Agnieszka Dygant, Kuba Wojewódzki, Margaret, Ewa Farna, Agnieszka Chylińska, Kamil Bednarek, Małgorzata Socha. Właściwie od lat reklamy PLAY wyglądają podobnie. Do salonu wchodzi gwiazda, strzela jakimś głupim tekstem, pośpiewa, potańczy i wychodzi z nową usługą. Jak dla mnie reklamy PLAY z celebrytami są niezwykle irytujące, ale najwidoczniej działają, skoro sieć wałkuje ten sam scenariusz już ponad 3 lata. Takie rozwiązanie jest też niezwykle wygodne w doborze celebrytów – w końcu każdy z nich korzysta z telefonu, stąd też udział w reklamie sieci komórkowej nie jest dla nich niczym zawstydzającym.

PLAY_MARGARET_LIPIEC_2015_6x3

Maryla Rodowicz i soda oczyszczona

W listopadzie 2015 Maryla Rodowicz została ambasadorką marki Gellwe, ponieważ – podobnie jak reprezentowana przez nią marka – od ponad 30 lat podbija serca Polaków. Motyw dobry, wykonanie… No cóż. W przypadku niektórych produktów Gellwe twarz Maryli na opakowaniu wzbudza raczej wybuch śmiechu ;)

2016-04-11 17.12.25-1

Autentyczni czy nie?

A teraz ciekawostka – na potrzeby mojej pracy magisterskiej, przeprowadziłam badanie jakościowe, w którym pytałam respondentki o rolę celebrytek w reklamie produktu kosmetycznego. Jakie powinny być, aby reklamować taki produkt? I czy w ogóle powinny to robić? Kilka odpowiedzi zamieszczam poniżej.

Nie, w ogóle do mnie to nie uderza. Jak coś mi zaczyna reklamować jakaś polska celebrytka. Dla mnie to jest odrzucające, bo ja wiem, że to jest jedno wielkie kłamstwo [śmiech].

Na pewno to by musiała być taka jakaś, eee, kobieta, no ładna. No właśnie no, osoba, która gdzieś tam, coś yy, no nie wiem, właśnie wyglądem reprezentuje, że faktycznie „O, fajnie, jest ogólnie ładna”

Nie szłabym w jakieś „miss polonie” czy coś takiego, oczywiście one mają piękne włosy, ale chyba bardziej, chyba ludzie chcą bardziej autentycznych obrazów, każdy zdaje sobie sprawę już z tego, że te włosy, które widzimy w reklamach, to są robione w Photoshopie, nie wyglądają tak naprawdę.

Nie zwracam uwagi… Nie zwracam uwagi na to, kto reklamuje markę. Także… Nie robi mi to.

To jak to jest z tymi reklamami i celebrytami? Z pewnością będzie ich jeszcze więcej. A my – szarzy konsumenci, powinniśmy pamiętać, że gwiazdy, które reklamują dany produkt, są przy tym niezwykle przekonujące, ponieważ biorą za to duże pieniądze. A gdy zgasną światła reflektorów, wracają do domu, by nadal używać innych marek ;)

Czy celebryta w reklamie jest dla Ciebie wiarygodny?

View Results

Loading ... Loading ...

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin