MARKETINGOWE CHWYTY (NIE)DOZWOLONE – DOWNSIZING

Jak to jest z tymi zakupami? Sugerujemy się ceną, czy wielkością opakowania?

Konsument często kieruje się wyglądem pudełka, jego atrakcyjnością. Gramatura produktu schodzi wtedy na drugi plan- i tu właśnie w grę wchodzi manipulacja producentów. Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu nabierzesz nieco konsumenckiego sprytu- poznaj sekrety downsizing’u.

Na początek proponuję Ci mały test, dla potrzeb którego przeszukałam pół kuchni- które z tych opakowań skrywa większą ilość ketchupu? Rozwiązanie znajdziesz na końcu wpisu;)

1

Producenci kierują się ważną zasadą- klient jest bardziej wrażliwy na zmianę ceny produktu, niż na zmianę jego objętości czy masy. I tu właśnie wkracza downsizing.

Definicja tego terminu jest bardzo szeroka, ja jednak ograniczę się tylko do przemysłu spożywczego- jest to zmniejszenie objętości produktu o ok. 5-10%, przy zachowaniu jego dotychczasowej ceny. Czyli z polskiego na nasze- kupujemy mniej produktu za tę samą cenę. Dzięki temu spadają koszty produkcji, a oszczędności przeznaczane są chociażby na kampanie reklamowe produktu.

Oczywiście producent jest zobowiązany umieścić na produkcie informację o jego gramaturze. Klienci jednak przeważnie nie zwracają na to uwagi, albo są tak przyzwyczajeni do wyglądu danego produktu, że nie zauważają żadnych zmian. Stąd też wprowadzani są w błąd, mimo, iż nie zdają sobie z tego sprawy.

Najpopularniejsze marketingowe chwyty opierają się na prawie Webera, które dotyczy zdolności postrzegania różnic między bodźcami- zbyt małe różnice są dla nas niedostrzegalne, przez co porównywane produkty wydają się nam identyczne. Wiele produktów na sklepowych półkach ma do siebie bardzo zbliżone opakowania, przez co wydaje się nam, że w każdym z nich ilość produktu jest taka sama. Spore znaczenie ma także kształt- im opakowanie jest szersze i grubsze, tym bardziej potrafi zmylić klienta.

I kolejny test dla Ciebie- wzbogacony o nową wiedzę, zdecyduj- która saszetka zawiera więcej gram „proszku”?

2

Niektórzy producenci niepostrzeżenie zmniejszają zawartość produktu w opakowaniu, samo opakowanie pozostaje jednak bez zmian. Podobnie cena. Takiego zabiegu dopuścił się np. Wedel sukcesywnie zmniejszając „ilość Ptasiego Mleczka w  Ptasim Mleczku”.

https://www.pro-test.pl/userfile/news_picture/pix_max/13062013_1749_081371138548.jpg

Kupując, często opieramy się na przyzwyczajeniu- mleko powinno mieć 1 litr, masło 250 gramów. Stąd też, kupując mleko o pojemności np. 900ml możemy tego nawet nie zauważyć. A co z chusteczkami higienicznymi? Ile mieści się w jednym opakowaniu?  10? I tu Cię mam- firma Regina pakuje do swoich opakowań 9 sztuk chusteczek- tylko czy ktokolwiek z kupujących zwróci na to uwagę, skoro faktyczna ilość jest zgrabnie ukryta wśród kolorowych grafik?

A na koniec słów kilka o Biedronce- sieć jest niekwestionowanym liderem sprzedaży produktów w niestandardowych wymiarach- trzeba jednak przyznać, że niekiedy kupienie wersji „mini” jest opłacalne. Na stronie gazeta.pl znalazłam ciekawa grafikę porównującą produkty z Biedronki o niestandardowych gramaturach z tymi oferowanymi przez pozostałe sklepy.

http://bi.gazeta.pl/im/5/14277/m14277175,BIEDARONKA-GIF.gif
zestawienie przeprowadzone przez gazeta.pl

I rozwiązanie zagadek- to co, kto się nabrał ;)?

3

pękata buteleczka ketchupu Włocławek zawiera jedynie 480 gram tego sosu!

4

Czekolada od Dr Oetkera, której opakowanie jest nieco mniejsze, mieści aż 6 gram proszku więcej niż różowy kisielek od Gellwe!

more, more:
Downsizing produktów receptą na spowolnienie w handlu? csr.pl
Downsizig – zagranie smartne, czy niebezpieczne?, wymiatacze.pl
Czarowanie produktów, ekonsument.pl
Downsizing – strategia produktu na kryzys, producthero.pl
Downsizing, czyli manipulacja zawartością produktu, stopmanipulacji.info
Downsizing, czyli manipulacja opakowaniami, plastech.pl
Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom, pro-tech
Downsizing – Biedronki sposób na handel, gazeta.pl

ikona wpisu: egospodarka.pl

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin