MARKETINGOWE PODSUMOWANIE 2014

Do końca 2014 roku zostało ok. 20 godzin, czas więc na moje subiektywne podsumowanie tego, co działo się w tym czasie w marketingu i reklamie. W poniższym zestawieniu wzięłam pod uwagę reklamy, trendy oraz akcje marketingowe, które można uznać za najbardziej zapadające w pamięć. Są tu więc przykłady zaskakujące, niebanalne, ciekawe, a także… wkurzające ;) Wszystkie łączy jednak fakt, że wprowadziły sporo zamieszania do świata reklamy i marketingu i z pewnością na długo utkną w mojej (i być może także w Twojej) pamięci. Zebrałam zarówno akcje zagraniczne, jak i polskie – jak się okazuje, niektóre marki wiedzą, jak narobić trochę zamieszania w naszym kraju:)

Przy okazji dziękuję wszystkim osobom, które pomogły mi w przypomnieniu sobie wszystkich ciekawych akcji, reklam i trendów. Bez waszej pomocy byłoby mi o wiele trudniej ;) To co, zaczynam! Kolejność – wg daty ukazania się (orientacyjnie):

Oscar selfie – marzec 2014
Oscar Selfie
źródło: NBC News

Zdjęcie, które wywołało sporo zamieszania w Internecie – do tego stopnia, że „zablokowało” Twittera ;) Jak się potem okazało, słynne selfie było zaplanowaną akcją promocyjną Samsunga Galaxy Note 3. Więcej o oscarowym selfie dowiesz się z mojego marcowego wpisu.

Jeszcze nie miałam tego w ustach – kwiecień 2014

Pod koniec kwietnia na billboardach pojawiła się dość intrygująca reklama, której towarzyszył fanpage na Facebooku „Rozkosz w ustach”.

Profi reklama usta
źródło: Wirtualne Media

Sprawcą całego zamieszania okazała się firma Profi reklamująca swój nowy produkt – zupę w płynie (!) Jakie były reakcje Internautów, opisuje na swoim blogu Monika Czaplicka. W pełni się pod tym podpisuję;)

Smutny autobus – czerwiec 2014

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych postanowiło uczulić rodziców, aby sprawdzali, czy ich dzieci jeżdżą do szkoły sprawnymi technicznie autobusami. W tym celu powstał filmik „Smutny autobus”, mający pokazać, że nie warto mieć litości dla niesprawnych pojazdów.

Film wywołał efekt odwrotny do zamierzonego, jego odbiorcom zrobiło się bowiem żal smutnego autobusu. Internet zalała fala dyskusji, powstały także alternatywne, „szczęśliwe” zakończenia spotu i fanpage Ratujmy Smutny Autobus, który zgromadził ponad 12 tysięcy „lajków”.

#Friendsie – czerwiec 2014

Świetna akcja Somersby, mówiąca o tym, w jaki sposób Lord Somersby wynalazł media społecznościowe i zastąpił słynne selfie #friendsie, czyli „słit focią” z przyjaciółmi. Kampanii towarzyszyła akcja w social media, w której należało wykonać friendsie i odpowiednio je otagować. Autorzy najciekawszych zdjęć otrzymywali 4-paki piwa Somersby.

Jak dla mnie spot reklamowy jest świetny! Poprzez zabawę słowem i aluzjami do mediów społecznościowych, marka pokazuje, że zna najnowsze trendy i potrafi je kreatywnie wykorzystać.

Kochasz? Powiedz STOP swojemu wariatowi drogowemu – lipiec 2014

W wakacje na ulicach pojawiły się tajemnicze serduszka. Przez kilka tygodni cała Polska zastanawiała się, jaka firma za tym stoi… Moi znajomi obstawiali Svarovskiego, lekarstwa, a nawet… Durex! ;)

Kochasz? Powiedz Stop wariatowi drogowemu
fot. Natalia I. Photography ;)

Sprawcą serduszkowego zamieszania okazało się PZU, a akcja miała na celu przypomnieć kierowcom, by jeździli bezpiecznie, ponieważ ktoś na nich czeka i bardzo ich kocha. Kampanii towarzyszyły także akcje w mediach społecznościowych oraz wzruszające spoty reklamowe z Marcinem Dorocińskim.

ALS BUCKET CHALLENGE – sierpień 2014

Wyzwanie oblewania się wiadrem zimnej wody będące równocześnie akcją charytatywną miało za zadanie zwrócić uwagę na problem stwardnienia zanikowego bocznego. Internet zalała fala filmików. Większość osób oblewało się właściwie dla funu, zapominając o głównym celu akcji, jednak wielu fundacjom udało się zebrać spore kwoty na pomoc potrzebującym.

Dla mnie osobiście numerem 1 jest film Billa Gatesa ;)

Every sound makes music – sierpień 2014

Odważna kampania od House. Całą Polskę zalały intrygujące billboardy, które skłaniały odbiorców do wyobrażania sobie dźwięków miasta.

House every sound makes music
źródło: Hiro.pl

Największe kontrowersje wzbudził jednak ten:

every sound makes music house
źródło: Media2.pl

Bardzo podoba mi się poniższy film, w którym na temat plakatu wypowiadają się mieszkańcy Trójmiasta:

Jeżeli o mnie chodzi, billboard mnie nie zgorszył, ale faktem jest, że zwrócił moją uwagę ;)

#Jedzjabłka – sierpień 2014

Akcja „na złość Putinowi”, która przez kilka miesięcy cieszyła się w naszym kraju niesłychaną popularnością i zachęciła Polaków do kupowania polskich jabłek. Zasięg hashtaga w przeciągu kilku pierwszych dni trwania akcji prezentuje infografika od Jamel Interactive:

Na mnie #Jedzjabłka nie podziałało, ponieważ jestem wyjątkowym przypadkiem, który nie przepada za tymi owocami:P Ale ogólnie bardzo spodobała mi się ta akcja i zdziwiło mnie, jak wiele osób się w nią zaangażowało.

Polska. Where the unbelievable happens – październik 2014

Spot promujący Polskę za granicą. Realizacja dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych, która zebrała dużo pozytywnych opinii.

Mi też baaaardzo się podoba. Level master! ;)

The other side – październik 2014
Homda the other side
źródło: Honda.pl

Honda pokazała, że oglądając video, można stać się uczestnikiem prezentowanych wydarzeń i decydować, co chce się zobaczyć w danym momencie. A to wszystko za sprawą… Przycisku R na klawiaturze. Obejrzyj koniecznie, wrażenie niesamowite! ;) KLIK!

Włączamy niskie ceny – listopad 2014

Reklama zdecydowanie warta uwagi – pytanie tylko, czy w pozytywnym sensie ;) Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest fanpage „Rzygam reklamą Media Ekspert” – na dzień dzisiejszy ponad 28 190 fanów. I jeszcze 2 fakty. W przeciągu grudnia reklamę wyświetlono w TV ponad 10 tysięcy razy, a Media Ekspert wydało na całą kampanię 6 411 780 zł. Auć!

włączamy niskie ceny lisowska media ekspert
źródło: przeambitni.com
Content is king – 2014

“Content marketing is the only marketing left.” – Seth Godin.

W 2014 roku dużo mówiło się o content marketingu, choć trend ten można zauważyć już od 2013. O co chodzi? O tworzenie i zamieszczanie w Internecie jak najlepszych, wartościowych treści  – takich, które „wniosą coś nowego” do życia czytelnika i zachęcą go do interakcji. Internauci mają już dość śmieciowych informacji i są uodpornieni na marketingowy bełkot, stąd też coraz większą uwagę zwracają na treść przekazu i traktowanie ich jako partnerów. Myślę, że trend ten pozostanie aktualny także w 2015 roku.

The end…?

Z pewnością zabrakło tu wielu ciekawych przykładów, ale może to właśnie o to chodzi:) Widocznie nie były one dla mnie tak „spektakularne”, bym przywołała je z pamięci „na zawołanie”. Postanowiłam, że w przyszłym roku będę na bieżąco spisywać wszystkie „nowinki”, aby kolejne zestawienia były bardziej kompletne. Oby się udało :)

A Ty? Które z powyższych kampanii bądź akcji zapamiętasz przez długi czas?

View Results

Loading ... Loading ...

Do zobaczenia w przyszłym roku! :)

Ikona wpisu: Honda. The Other Side

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin