NIE LUBIĘ TEGO.

Ostatnio sporo słyszy się na temat przycisku nie lubię tego na Facebooku. Zamieszanie z tym związane skłoniło mnie do pewnych refleksji, związanych z lajkowaniem i tego, jak wpływa to na nastroje użytkowników.

Zauważyłam, że wrzucając na swoją tablicę ciekawy post, zdjęcie, cokolwiek, zależy mi głównie na tym, aby podzielić się tą treścią ze znajomymi. W momencie, gdy ktoś kliknie lubię to, to… No właśnie, co? Czy jest to dowód uznania? Polubienie dlatego, że coś jest fajne? Czy kliknięcie „dla świętego spokoju”?

Niezależnie od motywu lajkujących, nie ukrywam – duża liczba lajków jest dla mnie miła. Szczególnie, gdy lajka otrzymam od osób, które lubię lub w jakiś sposób podziwiam.

A co, gdy lajków jest mało?

W zasadzie odczuwam wtedy chyba lekką konsternację. W końcu wrzuciłam coś mega fajnego, a tu nic! Niektórzy radzą sobie z małą liczbą lajków inaczej – kilka osób wypowiedziało się na ten temat w komentarzu na moim fanpage’u:

Jak mi jakiś post się nie udał (nikt nie lajkuje) to usuwam. (…) ale tylko w przypadku profilu osobistego

Moja koleżanka wyznaje zasadę: „Nie lajkują, bo zazdroszczą” :D

Eksperyment

Aby przekonać się, jakie podejście do lajków mają użytkownicy Facebooka, przeprowadziłam spontaniczną ankietę z kilkoma pytaniami, którą wypełniło 55 osób. Wśród respondentów znalazło się 50 kobiet i 5 mężczyzn. Nie jest to reprezentatywna próba, ale z uzyskanych wyników można wyciągnąć ciekawe wnioski i kto wie- może będą punktem wyjściowym dla innych, poważnych badań ;) A więc:

Niezależnie od tego, czy lubimy lajki, czy nie, ponad 63% osób zaznaczyło, że po wstawieniu nowego postu co chwilę sprawdza, czy pojawiły się nowe polubienia (wśród mężczyzn tylko jeden). Co ciekawe – osoby po 25 roku życia częściej zaznaczały, że tego nie robią.

Brak dużej liczby polubień nie powoduje jednak negatywnych emocji u większości ankietowanych – do złości z powodu braku lajków przyznało się tylko 23,6% osób w wieku głównie 20-21 lat (w tym 1 Pan ;)).

Ciekawie rozłożyły się odpowiedzi pod pytaniem: Czy jeżeli ktoś z Twoich znajomych wstawi np. nowe zdjęcie i ma pod nim ponad 100 lajków, odczuwasz czasami nutkę zazdrości? 58,2% osób zaznaczyło odpowiedź nie (w tym wszyscy Panowie), natomiast 41,8% – tak. Wynika z niego, że lajki w mniejszym lub większym stopniu są dla użytkowników (albo raczej użytkowniczek) Facebooka źródłem prestiżu i uznania. Przypomniało mi to świetny komiks autorstwa Głosy w mojej głowie:

2015-01-27-Lajki-jako-waluta

Co z „nie lubię tego”?

W ostatnim pytaniu respondenci zostali poproszeni o zaznaczenie, kiedy używaliby przycisku nie lubię tego, gdyby oczywiście istniał. Wyniki ujęłam w poniższym diagramie.

Wśród odpowiedzi Inne pojawiły się takie powody użycia przycisku, jak:

  • Szyderczo :)
  • Gdyby była to informacja, ze np. Komuś zdechł pies i lajkiem wyrażam swój smutek i zrozumienie
  • Kiedy ktoś wstawia coś krzywdzącego dla innych
  • gdy poniża lub obraża osoby trzecie
  • dla żartu
  • Gdy post jest np. opisem złej rzeczy, która przytrafiła się tej osobie albo opisem przykrego wydarzenia, którego była świadkiem. „Nie lubię tego” miałoby wtedy znaczenie „przykro mi, że cię to spotkało/mi też nie podoba się takie zachowanie”

Jeżeli więc przycisk nie lubię tego zostałby wprowadzony, to raczej używalibyśmy go, by nie zgodzić się z udostępnianą przez kogoś treścią lub aby dać takiej osobie znać, że jest nam przykro, że przytrafiło jej się coś złego.

Wiadomo już jednak, że Facebook nie da nam takiej możliwości.

Jak będzie?

Na liczne prośby użytkowników na wprowadzenie nie lubię tego, zespół Facebooka w październiku zaproponował alternatywne rozwiązanie, czyli Reactions. To 6 nowych ikonek-przycisków, za pomocą których użytkownik może wyrażać swoje odczucia na temat danego postu. I tak, oprócz standardowego lubię to, pojawią się:
💗 Love, 😆 Haha, 😊 Yay, 😮 Wow, 😢 Sad, 😠 Angry

Tak wyglądają Reactions w akcji:

Na razie dodatkowe przyciski są w fazie testów w Hiszpanii i Irlandii, ale obstawiam, że nagle i niespodziewanie pojawią się także w Polsce. Update 24.02.2016: Już są! ;)

Jak podoba Ci się takie rozwiązanie?


Wpis na blogu FB na temat „Reactions” || ikona wpisu: boredpanda.com

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin