NO TO FRUGO!

Minęły już ponad dwa lata, odkąd wróciło Frugo. Wróciło- ponieważ napój zniknął ze sklepów na ponad 10 lat. Czy wielki powrót okazał się sukcesem?

Frugo „przyszło” w roku 1996 i z miejsca stało się hitem. Markę rozpoznawało 90% konsumentów, a producent napoju, firma Alima Gerber, cieszył się 5%-udziałem na rynku soków.

Co zdecydowało o sukcesie napoju? Firma odnalazła niszę wśród konsumentów- spośród wszystkich produktów dostępnych na rynku żaden nie był skierowany bezpośrednio do młodzieży. Dlatego też nastolatkowie stali się głównym targetem dla Frugo.

Napój był  jedyny w swoim rodzaju- unikalny kształt, „guzik bezpieczeństwa”, który przy otwieraniu wydawał charakterystyczne „pyk!” i  otoczka w młodzieżowym stylu. Powstało też kilkanaście niebanalnych, kolorowych spotów reklamowych:

Autorami wszystkich kampanii  ówczesnego Frugo jest duet kot Przybora i Iwo Zaniewski- pod ich skrzydłami Frugo zdobyło wiele nagród w prestiżowych konkursach reklamowych.

Kampanie pochłaniały jednak ogromne ilości pieniędzy, więc Frugo drożało. Poza tym młodzież, do której skierowany był napój, dorosła, a nowe pokolenie potrzebowało kolejnych „nowości”. Nie pomogło nawet wypuszczenie na rynek Frugo Ego (przyznam szczerze, że dopóki nie zaczęłam przeszukiwać Internetu, to nawet nie przypominam sobie, bym o czymś takim słyszała).

W1999 roku Alima Gerber została przejęta przez koncern farmaceutyczny Novartis, który nie planował wydawać milionów złotych na reklamę napoju. Zniknęły reklamy Frugo i napój zaczął tracić rynek. Gdy w 2002 roku osiągnął zaledwie 1% udziału, markę wystawiono na sprzedaż. Frugo miało wielu właścicieli. Po Novartisie trafiło w ręce Krynicy Zdrój, potem prawa do napoju zakupiła firma Aflorfarm, ostatecznie zaś trafiło do koncernu FoodCare, który zdecydował się reaktywować markę.

 Firma bardzo wierzyła, że Frugo ponownie osiągnie sukces- głównie dzięki swojej „legendarności”. Pomocne w promocji okazało się wsparcie Internautów- przykładowo na fanpage’u Frugo Wróć (ponad 110 tys. like’ów na Facebooku’u) użytkownicy umieszczali zdjęcia z butelkami Frugo, które udało im się dorwać ;)

Frugo no to frugo
2011. Ja też chwaliłam się Frugo na Facebooku:)

Efekt? Obecnie Frugo ma 65% udziału w rynku napojów w szklanych butelkach. W niecałe dwa lata sprzedano ponad 220 mln butelek Frugo. Napój podbija także rynki zagraniczne- jest eksportowany do 28 krajów. Do końca 2013 sprzedaż ma przekroczyć 300 mln butelek. Dotychczas zdecydowanym liderem sprzedaży jest czarne Frugo, a tuż za nim plasują się smaki zielony i pomarańczowy.

Czy was też ucieszył powrót Frugo? Jakie inne kultowe produkty mogłyby wrócić?

Szczególnie dociekliwych Frugomaniaków odsyłam do źródeł:
Gdzie są marki z tamtych lat?, Rzeczpospolita
Wielki powrót Frugo?, reklama.pl
Dobry rok Frugo, rynek FMCG
No to Frugo!, TVN24
Frugo – reanimacja polskich upadłych marek, epr.pl
Frugo przetarło szlak. Kolejne marki sprzed lat wracają, wyborcza.biz
65 mln zł na reklamy Blacka i Frugo,  niedługo żelki Frugo, wirtualnemedia.pl
Frugo okazało się hitem. tak jak w latach 90 rządzi rnkiem napojów, natemat.pl

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin