OBSERWUJ I REAGUJ!

Zdarzyło Wam się zgubić telefon? Nagraliście ciekawą przeróbkę znanego filmiku? Czasami warto zaryzykować i „pochwalić się” tym w Internecie- niektóre filmy potrafią to świetnie wykorzystać i stać się bohaterami w social media.

Poniżej trzy świetne przykłady takich reakcji z polskiego podwórka:)

listopad 2013- Gitara za miliony wyświetleń
Kilka tygodni temu furrorę w Internecie zrobił filmik „Polak w brytyjskim Mam Talent” autorstwa Cezika (jeżeli ktoś jakimś cudem jeszcze go nie widział, może to nadrobić tutaj). Popularność filmiku wykorzystał Zibi- dystrybutor gitar TangleWood w Polsce i postanowił nagrodzić Cezika za to, że gitara TangleWood stała się niejako drugoplanowym bohaterem filmiku. Podziękowania osobiście nagrała Magdalena Piotrowska, Marketing Manager Zibi S.A.

W filmiku z podziękowaniami mówi:

„Dzięki Tobie i Józefowi już ponad 4 miliony Polaków mogły zobaczyć bohatera drugiego planu- gitarę TangleWood. Nie jestem pewna, czy w Twoim wykonie również słyszę TangleWood’a, dlatego dla pewności chciałabym Ci ją podarować.”

Całość możecie zobaczyć poniżej:

wrzesień 2013 – Żyć bardziej z LG
Zaczęło się od dziewczynki z Poznania, która zgubiła telefon i wywiesiła następujące ogłoszenie:

http://bi.gazeta.pl/im/8c/52/df/z14635660Q.jpg
źródło: gazeta.pl

Ogłoszenie po niedługim czasie znalazło się na fanpage’u Poznania City of Poznan:

screen z fanpage’a City of Poznan
screen z fanpage’a City of Poznan

Rozpoczęło się udostępnianie zdjęcia i jak pewnie niektórzy z Was zauważyli na screenie, na posta odpowiedziało LG Polska (zmienili nazwę, ich fanpage wtedy jeszcze nazywał się Żyć bardziej): „Znaleźliśmy już telefon! Nie jest to dokładnie E400 a LG Swift L3II, ale mamy nadzieję, że zdjęcia małego chłopca wrócą niedługo na tapetę:)

I faktycznie, na fanpage’u LG tego samego dnia pojawił się post:

screen z fanpage’a LG Polska
screen z fanpage’a LG Polska

Postawa LG wzbudziła ogromne zainteresowanie- głównie pozytywne, ale znalazło się też sporo komentarzy mówiących o tym, że cała akcja była ukartowana. Zdecydowałam się napisać do LG i spytałam ich, „jak to było naprawdę :)”- wyszłam z założenia, że najlepiej zapytać u źródła. Pytałam, z jakim odbiorem się spotkali i dlaczego zdecydowali się wysłać dziewczynce telefon. Niestety nie odpowiedzieli, mimo iż pisałam do nich parę razy. Może stwierdzili, że wszystko mogę „wygooglać”, więc szkoda fatygi. Tak więc pozostaje nam wszystkim wierzyć, że cała akcja nie była ustawiona i LG faktycznie ma dobre serce;)

Lipiec/sierpień 2012- Lenovo Polska – „For those who do”
Akcja z Lenovo miała miejsce ponad rok temu, więc pewnie mało kto ją pamięta lub kojarzy, dlatego myślę, że warto ją przypomnieć :)

Lenovo Polska wrzuciło na swój facebookowy profil zdjęcie własnoręcznie wykonanego laptopa od Mateusza z Wałbrzycha:

lenovo1

Następnego na fanpage’u pojawiła się informacja: „Stwierdziliśmy, że skoro Mateusz podarował nam zrobionego przez siebie „ThinkPada”, my doceniając to co zrobił, prześlemy mu swojego.

lenovo2

Do Lenovo także zdecydowałam się napisać- odpisali i okazali się bardzo sympatyczni i profesjonalni ;) Dostałam odpowiedź od Cezarego Krampa z agencji DeepSense, która odpowiada za działania Lenovo w mediach społecznościowych. Przyznał, że przesyłka od Mateusza była dla firmy bardzo pozytywnym zaskoczeniem. Otrzymali wielką paczkę, a ich oczom ukazał się kartonowy laptop i list informujący, że Mateusz, autor modelu ThinkPada, wykonał go na zajęciach w szkole. Dodatkowo w liście autor zamieścił wszystkie wyliczenia, które wykorzystywał podczas tworzenia swojej konstrukcji. Na zdjęciach nie jest to widoczne, ale w jego kartonowym modelu można nawet zmieniać tapety na ekranie ;) Co ciekawe- prezent od Mateusza do dziś stoi na honorowym miejscu w ich siedzibie.

Pytałam też, z jakim odbiorem przez fanów spotkała się reakcja Lenovo na list chłopca i jak się okazało- z bardzo pozytywnym. Informacja o tym obiegła znane serwisy internetowe i trafiła na główną stronę Wykopu. Pan Cezary przyznał również , że owszem, pojawiły się głosy, iż cała akcja została ustawiona, ale jest to nieprawdą. Lenovo otrzymało także sporo pytań, czy jeżeli ktoś prześle im kolejne kartonowe modele też dostanie laptopa, ale ich odpowiedzi były odmowne. Czemu się w sumie nie dziwię ;)

Wnioski?
Opisałam tylko 3 reakcje, a jest ich oczywiście o wiele, wiele więcej. Popularna na Wykopie była też sprawa z Milką i złamaną plombą– historia „mrożąca krew w żyłach”, ale dzięki szybkiej reakcji firmy ostatecznie jej wizerunek nie ucierpiał. Nie opisałam szerzej tej historii, bo podarunek od Milki był w ramach przeprosin i swoim kontekstem nie pasował mi do powyższych przykładów firm, które zareagowały, choć nie musiały ;)

Warto więc śledzić na bieżąco, co dzieje się w social media i reagować- jeżeli zrobi się to w odpowiednim momencie, można osiągnąć naprawdę niespodziewane rezultaty i zyskać rozgłos praktycznie zerowym kosztem.

A Wam która reakcja podobała się najbardziej? ;)

źródła:
Pozytywna historia – jak 10-letnia Emilia dzięki internetowi dostała całkiem nowy telefon ,gazeta.pl
Polski dystrybutor gitar Tanglewood nagradza Cezika, infomusic.pl
https://www.facebook.com/LenovoPolska
https://www.facebook.com/LGPolska
https://www.facebook.com/Poznan
Szczególnie dziękuję administratorom fanpage’a Lenovo Polska i Panu Cezaremu za odpowiedzi na wszystkie moje pytania;)
ikona wpisu: wrzuta.pl

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

  • Anonymous

    Byłoby dobrze gdyby takie firmy, zwłaszcza lenovo były takie uprzejme w kwestii rozpatrywania gwarancji, jednorazowe akcje na pokaz próbujące poprawić wizerunek firmy nie są moim zdaniem godnymi pochwały.