OPCJE ZAPISU PLIKÓW W CANVA

OPCJE ZAPISU PLIKÓW W CANVA

Canva to świetne narzędzie do tworzenia własnych grafik. Plakaty, kartki, covery, buttony, grafiki na Facebooka czy Instagrama – każdy znajdzie tu coś dla siebie. Po stworzeniu”dzieła” należy je zapisać – i tu dla niektórych mogą zacząć się schody, zwłaszcza, że mamy kilka opcji zapisu.

To jak zapisać ten plik?

Opcja zapisu gotowej grafiki znajduje się w prawym górnym rogu edytora. Canva oferuje cztery opcje zapisu pliku:

canva opcje zapisu

Poniżej szybka ściągawka opisująca, czym różnią się poszczególne formaty i który z nich najlepiej dobrać do stworzonego przez Ciebie projektu.

JPG a PNG

Zapisanie obrazu w formacie .jpg to świetna opcja, gdy chce się go wykorzystać na potrzeby Internetu – na przykład do pokazania ich na stronie Internetowej lub do wykorzystania w mailingu. Obrazek zapisany w takim formacie zazwyczaj nie zajmuje dużo miejsca i jest bardzo dobrej jakości. Warto pamiętać, że wrzucając jakikolwiek obrazek do sieci, najlepiej zadbać o to, by nie zajmował dużo miejsca. Ma to znaczenie zwłaszcza przy wolniejszym łączu internetowym – im więcej “waży” zdjęcie, tym wolniej ładuje się ono na stronie.

Zwróć uwagę, że pliki w formacie .jpg, na których znajduje się kolor czerwony lub różowy, po wrzuceniu na Facebooka bardzo tracą na jakości…

jak zapisać pliki w canva - zdjęcie na facebooku kontar zdjęcie oryginalne
Pierwsze zdjęcie zostało przekonwertowane przez Facebooka, z kolei drugie zdjęcie to oryginalny plik .jpg zapisany na komputerze. Różnice widać zwłaszcza na czerwonych “kafelkach”.

Jeżeli zależy Ci na wyraźnym i bardzo dobrym jakościowo zdjęciu, które zamierzasz użyć w kanałach social media, rekomenduję zapisanie go w formacie .png. Zdjęcia wrzucane na Facebooka bardzo często są przez ten portal dodatkowo zmniejszane, przez co bardzo tracą na jakości. Zapisując w .png, masz większą gwarancję, że zdjęcie po wrzuceniu do social media nie straci na jakości.

jak zapisać pliki w canva - fb kontra png
To samo zdjęcie zapisane w formacie .png prezentuje się na Facebooku dużo lepiej (pierwsze zdjęcie: FB, drugie: oryginał).

Dodatkowym atutem .png jest możliwość zapisania “przezroczystości”. Jeżeli Twój obrazek ma przezroczyste tło, koniecznie zapisz go jako .png. Zapisanie takiego obrazka jako .jpg spowoduje, że “zyska” on białe tło. Uwaga – opcja zapisania przezroczystego tła w Canva jest dostępna tylko w płatnej wersji!

PDF standardowy a PDF do druku

Zapisz plik jako .pdf w formacie standardowym (96 dpi), jeżeli chcesz użyć go na potrzeby Internetu – np. jako e-book lub prezentacja. Jeżeli planujesz stworzyć kilkustronicowy dokument, stwórz go w ramach jednego projektu. W ten sposób po zapisaniu uzyskasz wielostronicowy dokument PDF.

jak zapisać pliki w canva - zapisanie pdf wielostronicowego

Opcja PDF do druku zapisuje Twój plik w nieco lepszej jakości (300 dpi) i opcjonalnie dodaje do Twojego pliku spady, czyli dodatkowe obszary zadruku, które wykraczają poza obrazek i pozwalają drukarni na przycięcie druku do krawędzi Twojego pliku. W przypadku Canva spad wynosi 5 mm z każdej strony.

jak zapisać pliki w canva - pdf standardowy i pdf ze spadami

Osobiście nie drukowałam żadnych plików z Canva, ale robiły to moje znajome i były bardzo zadowolone z efektu końcowego ;)

Mam nadzieję, że po lekturze tego krótiego tutorialu nie będziesz mieć problemu z zapisem swojego pliku w Canva. Powodzenia!

Zobacz również inny wpis o Canva, w którym tłumaczę, w jaki sposób “przemycić” do Canvy polskie znaki:

CANVA – FONTY Z POLSKIMI ZNAKAMI

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Folder Inne na Facebooku

Folder Inne na Facebooku

Jak zabezpieczyć konto na Facebooku przed włamaniem?

Jak zabezpieczyć konto na Facebooku przed włamaniem?

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

10 komentarzy

    • Cześć, aby tło zapisało się jako przezroczyste, na pewno nie można ruszać “tła” projektu, które w domyśle jest białe. Zrobiłam w canvie przykładowe “logo”, a w zasadzie napis i zapisałam go na przezroczystym
      tle, co widać po otwarciu u mnie w programie – zachował się tylko 
      napisał, a białego tła z projektu nie ma ;) Video poniżej:
      https://uploads.disquscdn.c

      Jeżeli problem tkwi gdzie indziej, proszę o informację – postaram się pomóc ;) Pozdrowienia! Kinga

  1. W bezpłatnej wersji Canva tworzę i zapisuje zdjęcia, które potem chcę umieścić na stronie internetowej. Problem w tym, że po wklejeniu na stronę są one ogromne i nie da się je pomniejszyć. Zapisywałam w jpg i png i nie było różnicy.Czy w samej Canvie da się jakoś zmniejszać ale nie obcinać obrazy?

    • Cześć! Nie wiem do końca, czy masz na myśli rozmiar pliku wyeksportowanego z Canvy czy jego wymiary, więc spróbuję pomóc w obu kwestiach :)

      #rozmiar – jeżeli pliki są “za ciężkie” na stronę www, polecam zmniejszyć ich wielkość za pomocą tinypng: https://tinypng.com/|

      #wymiary – w samej Canvie wydaje mi się, że nie można zmniejszyć wymiarów gotowego projektu. Zdefiniowane wymiary możesz określić na samym początku, przed rozpoczęciem tworzenia pliku – wybierasz opcję “wymiary niestandardowe”.
      https://uploads.disquscdn.c

      Polecam też osobiście prosty program irfanview – planuję o nim napisać niedługo na blogu. Po otwarciu zdjęcia w programie wybierasz: Image –> Resize/Resample i tam możesz proporcjonalnie zmniejszać plik.

      Daj znać, czy się udało – w razie czego będziemy kombinować :)

  2. witam, jestem nowicjuszem:) jak zapisać zrobioną prezentację, jako…prezentację ze slajdami, nie pdf, bo mam tam film, który musze uruchomić na spotkaniu, Nie widzę takiej opcji, help pls…\dziekuje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie