MGLISTOŚĆ JĘZYKA

MGLISTOŚĆ JĘZYKA

Czy zastanawiasz się czasem, dlaczego niektóre teksty czytasz z łatwością, a inne totalnie Cię odstraszają? To samo pytanie zadawał sobie ponad 60 lat temu Robert Gunning.

Efektem jego badań nad tekstem jest wskaźnik mglistości języka FOG, który sprawdza, jaka powinna być liczba lat edukacji  czytelnika, by w pełni zrozumiał analizowany przez siebie tekst.

Wskaźnik ten wylicza się następująco:
0,4*(liczba wszystkich słów/liczba zdań) + 100 (liczba słów długich/liczba wszystkich słów).
Za słowa “długie” w języku polskim uznaje się takie, które mają 4 i więcej sylab.

Oczywiście liczenie tego na piechotę byłoby dość pracochłonne – na szczęście w Internecie istnieje kilka polskich programów badających mglistość języka.

Ja osobiście polecam: logios.pl, który wraz z wynikiem wskazuje diagnozę dla Twojego tekstu oraz trzyw.pl/gunning-fog-index/, który dodatkowo wskazuje słowa w tekście uznane za trudne w odbiorze.

Poszczególne wartości indeksu należy interpretować następująco:

wartość FOG wyjaśnienie
1-6 tekst zrozumiały dla uczniów szkoły podstawowej
7-9 tekst zrozumiały dla uczniów gimnazjum
10-12 tekst zrozumiały dla uczniów szkoły średniej
13-15 tekst zrozumiały dla studentów studiów licencjackich
16-17 tekst zrozumiały dla studentów studiów magisterskich
18-21 tekst zrozumiały dla studentów studiów doktoranckich
22 i więcej tekst zrozumiały dla doktorów

Indeksu FOG możesz używać chcąc sprawdzić, czy Twój tekst jest zrozumiały dla grupy docelowej, do której go kierujesz. Idealnym wynikiem wskaźnika jest 7-8. Zwyczajowo, teksty kierowane do szerokiego grona odbiorców, powinny mieścić się w przedziale 8-12.

Przykłady?
Strona readabilityformulas.com podaje, że wskaźnik mglistości dla Biblii, dzieł Szekspira i powieści Marka Twaina wynosi około 6. Czasopisma takie, jak: Newsweek, Wall Street Journal i Time osiągają na ogół wynik 11. Z kolei tekst, który właśnie czytasz, uzyskał wynik 9-10. :)

Jak zmniejszyć swój indeks?
– Unikaj zdań dłuższych niż 14 słów.
– Mając do wyboru kilka synonimów, wybierz najprostszy z nich.
– Używaj zwrotów oddziałujących na wyobraźnię czytelnika.
– Nawiązuj do doświadczeń odbiorcy.
– Unikaj słów niepotrzebnych i zbyt wyszukanych.

Wiadomo – inaczej zostanie sformułowany tekst dla ucznia szkoły podstawowej, a inaczej podręcznik akademicki (niestety ;) ). Warto jednak sprawdzić, tak dla siebie, jakim stylem piszesz i czy Twój język jest “mglisty”. To naprawdę niezła zabawa! :)


Przy pisaniu tego tekstu pomogły mi informacje zawarte na logios.pl oraz w tekście: Większość ludzi tak naprawdę nie ma ochoty czytać tego, co napisałeś!

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Jak zabezpieczyć konto na Facebooku przed włamaniem?

Jak zabezpieczyć konto na Facebooku przed włamaniem?

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Reklamy w dobie koronawirusa

Reklamy w dobie koronawirusa

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie