
Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku
W jaki sposób nazywasz tworzone przez siebie reklamy? Przywiązujesz do tego wagę?
Cóż, nie ma się co oszukiwać – nazwy kampanii reklamowych, zestawów reklam czy w końcu samych reklam to nie jest coś, co wpłynie na ich skuteczność i pomoże Ci osiągnąć spektakularne wyniki Twoich kampanii. Dbanie o nazewnictwo tych elementów pomaga jednak przede wszystkim Tobie i wszystkim osobom, które zajmują się ustawianiem kampanii w ramach konta reklamowego.
Co znajdziesz w artykule?
Dlaczego warto dbać o spójne nazewnictwo kampanii?
Niedawno widziałam konto reklamowe, w którym kampania nazywała się „Wakacje” i skrywała w sobie zestaw reklam „James Bond”.
Jaka grupa odbiorców kryje się pod tą nazwą rodem z filmów o tajnym agencie 007? A kampania? Czy jej celem jest ruch czy może zasięgi? A może na zbieranie nowych kontaktów?
No właśnie. Same niewiadome.
Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zostawi się nazwy kampanii domyślnie sugerowane przez Facebooka. Wtedy na przykład wyglądają one w ten sposób:
Aby dowiedzieć się, co skrywają te kampanie i zestawy reklam, musiałam zajrzeć w ich ustawienia, by zrozumieć, czego dotyczą. A gdyby miały czytelne nazwy – wiedziałabym wszystko na „pierwszy rzut oka”.
Powodem, dla których warto jest od początku nazywać kampanie w spójny sposób jest więc po prostu wygoda i ułatwienie sobie (i innym) pracy w przyszłości.
Jak więc uporządkować sobie elementy w ramach Menedżera Reklam na Facebooku?
Ściągawka ze struktury Kampanii
Zanim napiszę więcej o nazwach, krótkie przypomnienie, z jakich elementów składa się każda kampania na Facebooku.
1. Kampania – to tu określasz cel reklamy
2. Zestaw Reklam (który moim zdaniem powinien nazywać się Grupa Odbiorców) – w tym miejscu określaszz, do kogo skierujesz reklamę, za jaką kwotę i w jakim terminie.
3. Reklama – post, który wyświetli się Twoim fanom jako reklama, najczęściej w postaci tekstu i kreacji (grafika, video)
Warto też pamiętać o jeszcze jednej zakładce w Menedżerze Reklam, jaką są Odbiorcy. W tym miejscu „wymyślasz” i zapisujesz grupy odbiorców, które użyjesz później w swoich reklamach. Tu też warto zadbać o porządek.
Grupy odbiorców – jak je nazywać?
Zazwyczaj korzystam z poniższego „ogólnego” schematu i w zależności od poziomu szczegółowości stworzonej przeze mnie grupy wypełniam wszystkie lub niektóre z opcji:
główny wyróżnik/źródło | kraj | płeć | wiek | zainteresowania |okres czasu
Przykłady:
- Facebook | wysłali wiadomość | 30 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 30 dni wysłały wiadomość do Fanpage’a
- Polska | K | 25-45 | fitness – kobiety w wieku 25-45 mieszające w Polsce, które interesują się fitnessem:
- Trójmiasto | 30-50 | rodzice 7-9 – rodzice w wieku 30-50 lat z Trójmiasta, którzy mają dzieci w wieku 7-9 lat (tutaj nie wpisałam płci, bo ta grupa zrzesza wszystkich. Gdybym dopisała: „M”, wtedy wiadomo, że w grupie zawarci są sami ojcowie).
- www | Koszyk_dodali_nie_kupili | 7 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały coś do koszyka w sklepie online, ale nie dokonały zakupu
- www | Kupili | 30 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 30 dni dokonały zakupu w sklepie
- Lookalike (PL, 1%) – Facebook wszyscy | 365 dni – początek nazwy nadaje sam Facebook i można go potem zmienić, ale moim zdaniem bardzo wyraźnie pokazuje, że to grupa 1% podobnych odbiorców.
Kampanie – jak je nazywać?
W kampanii określasz cel Twoich reklam, więc jest to tak naprawdę niezbędny element, który powinien się znaleźć w Twojej nazwie. Polecam schemat:
Nazwa kampanii | Cel (lub na odwrót)
Przykłady:
- Majówka2020 | polubienia_strony
- Majówka2020 | remarketing_www
- Post_19_05_2020 | zasięg
Zestawy reklam – jak je nazywać?
W nazwach zestawów reklam w większości przypadków powielam nazwy stworzonych wcześniej Grup Odbiorców, ewentualnie rozszerzam je o dodatkowe informacje, które pomogą mi w szybkim rozeznaniu się w grupie odbiorców ( np. w przypadku remarketingu, na początku dodaję słowo „remarketing”). Przykłady:
- Polska | K | 25-45 | fitness – Osoby mieszkające w Polsce w wieku 25-45 lat, interesujące się fitnessem
- Lookalike 1% FB | Gdansk | 30+ – grupa podobnych odbiorców do fanów mojej strony, zawężona do mieszkańców Gdańska powyżej 30 roku życia
- remarketing | www | Koszyk_nie_kupili | 7 dni – remarketing do osób, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały coś do koszyka, ale nie dokonały zakupu
Reklamy – jak je nazywać?
Nazwij reklamę w taki sposób, by łatwo Ci było ją zidentyfikować. To szczególnie istotne, gdy w ramach jednego zestawu reklam masz kilka reklam.
Przykład 1: Nazwy dotyczą reklam z tą samą grafiką, które różnią się CTA na przycisku. Na jednym z nich jest napis „Kup teraz”, a na drugim „Zobacz więcej”:
- reklama_wakacje_kup
- reklama_wakacje_zobacz_wiecej
Przykład 2: Nazwy dotyczą reklam dla tego samego zestawu reklam – jedna z nich to grafika, druga video:
- majowka2020_vid
- majowka2020_grafika
anty-przykład:
- majowka2020_ver1
- majowka2020_ver2
Zbyt ogólne opisanie różnic nic nie da. Dzisiaj pamiętasz, czym różni sie wersja 1 od wersji drugiej, ale po tygodniu…? ;)
Czy można nazywać reklamy w inny sposób?
Tak! Powyższe schematy to jedynie moje propozycje – to nie jest tak, że musisz w ten sam sposób nazywać swoje kreacje. Zależy mi jednak, by mój wpis skłonił Cię do przyjrzenia się swoim dotychczasowym reklamom i zachęcił do ich uporządkowania. Ułatwi to rozeznanie się w twoim Menedżerze Reklam nie tylko Tobie, ale wszystkim osobom, które mają do niego dostęp.
Porządek w kampaniach się też w innych sytuacjach – np. gdy szef przeglądając rachunki od Facebooka spyta Cię, co to za reklama „Ruch – PL18+”, na którą przyszła faktura ;) Albo gdy chcesz połączyć Twoje kampanie z innymi systemami (np. CRM) – wtedy nadawanie nazw jest szczególnie ważne, by wszystko dobrze się zintegrowało.
Jeżeli z kolei dołączasz do istniejącego Menedżera Reklam, który ma już swoją własną strukturę nazewnictwa – dopytaj osoby, które zarządzają tym kontem o detale i stosuj się do nich, by zachować spójność i porządek w kampaniach. Tak jak wspomniałam wyżej – nie ma jednej uniwersalnej metody nazywania – ważne, by się w tym nie pogubić i być konsekwentnym.
Nazwy kampanii a księgowa (i szef!)
Ostatnie protipy. Jeżeli zajmujesz się kampaniami wewnątrz firmy czy organizacji, pamiętaj o osobach, które będą potem musiały te kampanie rozliczyć. Jeżeli masz już swój schemat, pokaż go swojej księgowej lub księgowemu. Wspólnie uzgodnijcie taką wersję, która będzie zrozumiała zarówno dla Ciebie, jak i dla kogoś, kto będzie to potem „rozszyfrowywał” i rozliczał.
A przede wszystkim – dobre nazewnictwo to mniej stresów ;) Stosując je, unikniesz sytuacji, gdy szef przeglądając rachunki od Facebooka spyta Cię znienacka, co to za reklama “Ruch – PL18+”, na którą przyszła faktura… Albo gdy chcesz połączyć Twoje kampanie z innymi systemami (np. CRM) – wtedy nadawanie nazw jest szczególnie ważne, by wszystko dobrze się zintegrowało.
Zajrzyj na swoje konto reklamowe, sprawdź, co się tam dzieje i – jeżeli trzeba – zastosuj powyższe wskazówki. Trzymam kciuki i powodzenia!
No Comment