Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

W jaki sposób nazywasz tworzone przez siebie reklamy? Przywiązujesz do tego wagę?

Cóż, nie ma się co oszukiwać  – nazwy kampanii reklamowych, zestawów reklam czy w końcu samych reklam to nie jest coś, co wpłynie na ich skuteczność i pomoże Ci osiągnąć spektakularne wyniki Twoich kampanii. Dbanie o nazewnictwo tych elementów pomaga jednak przede wszystkim Tobie i wszystkim osobom, które zajmują się ustawianiem kampanii w ramach konta reklamowego.

Dlaczego warto dbać o spójne nazewnictwo kampanii?

Niedawno widziałam konto reklamowe, w którym kampania nazywała się „Wakacje” i skrywała w sobie zestaw reklam „James Bond”.

Jaka grupa odbiorców kryje się pod tą nazwą rodem z filmów o tajnym agencie 007? A kampania? Czy jej celem jest ruch czy może zasięgi? A może na zbieranie nowych kontaktów?

No właśnie. Same niewiadome.

Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zostawi się nazwy kampanii domyślnie sugerowane przez Facebooka. Wtedy na przykład wyglądają one w ten sposób:

przykład złych nazw w kampanii reklamowej na Facebooku:"Ruch --> PL - 18+ --> Default name — Ruch."

Aby dowiedzieć się, co skrywają te kampanie i zestawy reklam, musiałam zajrzeć w ich ustawienia, by zrozumieć, czego dotyczą. A gdyby miały czytelne nazwy – wiedziałabym wszystko na „pierwszy rzut oka”.

Powodem, dla których warto jest od początku nazywać kampanie w spójny sposób jest więc po prostu wygoda i ułatwienie sobie (i innym) pracy w przyszłości.

Jak więc uporządkować sobie elementy w ramach Menedżera Reklam na Facebooku?

 

Ściągawka ze struktury Kampanii

Zanim napiszę więcej o nazwach, krótkie przypomnienie, z jakich elementów składa się każda kampania na Facebooku.

1. Kampania – to tu określasz cel reklamy

2. Zestaw Reklam (który moim zdaniem powinien nazywać się Grupa Odbiorców) –  w tym miejscu określaszz, do kogo skierujesz reklamę, za jaką kwotę i w jakim terminie.

3. Reklama – post, który wyświetli się Twoim fanom jako reklama, najczęściej w postaci tekstu i kreacji (grafika, video)

Warto też pamiętać o jeszcze jednej zakładce w Menedżerze Reklam, jaką są Odbiorcy. W tym miejscu „wymyślasz” i zapisujesz grupy odbiorców, które użyjesz później w swoich reklamach. Tu też warto zadbać o porządek.

 

Grupy odbiorców – jak je nazywać?

Zazwyczaj korzystam z poniższego „ogólnego” schematu i w zależności od poziomu szczegółowości stworzonej przeze mnie grupy wypełniam wszystkie lub niektóre z opcji:

główny wyróżnik/źródło | kraj | płeć | wiek | zainteresowania |okres czasu

Przykłady:

  • Facebook | wysłali wiadomość | 30 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 30 dni wysłały wiadomość do Fanpage’a
  • Polska | K | 25-45 | fitness – kobiety w wieku 25-45 mieszające w Polsce, które interesują się fitnessem:
  • Trójmiasto | 30-50 | rodzice 7-9 – rodzice w wieku 30-50 lat z Trójmiasta, którzy mają dzieci w wieku 7-9 lat (tutaj nie wpisałam płci, bo ta grupa zrzesza wszystkich. Gdybym dopisała: „M”, wtedy wiadomo, że w grupie zawarci są sami ojcowie).
  • www | Koszyk_dodali_nie_kupili | 7 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały coś do koszyka w sklepie online, ale nie dokonały zakupu
  • www | Kupili | 30 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 30 dni dokonały zakupu w sklepie
  • Lookalike (PL, 1%) – Facebook wszyscy | 365 dni – początek nazwy nadaje sam Facebook i można go potem zmienić, ale moim zdaniem bardzo wyraźnie pokazuje, że to grupa 1% podobnych odbiorców.

Kampanie – jak je nazywać?

W kampanii określasz cel Twoich reklam, więc jest to tak naprawdę niezbędny element, który powinien się znaleźć w Twojej nazwie. Polecam schemat:

Nazwa kampanii | Cel (lub na odwrót)

Przykłady:

  • Majówka2020 | polubienia_strony
  • Majówka2020 | remarketing_www
  • Post_19_05_2020 | zasięg

Zestawy reklam – jak je nazywać?

W nazwach zestawów reklam w większości przypadków powielam nazwy stworzonych wcześniej Grup Odbiorców, ewentualnie rozszerzam je o dodatkowe informacje, które pomogą mi w szybkim rozeznaniu się w grupie odbiorców ( np. w przypadku remarketingu, na początku dodaję słowo „remarketing”). Przykłady:

  • Polska | K | 25-45 | fitness – Osoby mieszkające w Polsce w wieku 25-45 lat, interesujące się fitnessem
  • Lookalike 1% FB | Gdansk | 30+ – grupa podobnych odbiorców do fanów mojej strony, zawężona do mieszkańców Gdańska powyżej 30 roku życia
  • remarketing | www | Koszyk_nie_kupili | 7 dni – remarketing do osób, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały coś do koszyka, ale nie dokonały zakupu

Reklamy – jak je nazywać?

Nazwij reklamę w taki sposób, by łatwo Ci było ją zidentyfikować. To szczególnie istotne, gdy w ramach jednego zestawu reklam masz kilka reklam.

Przykład 1: Nazwy dotyczą reklam z tą samą grafiką, które różnią się CTA na przycisku. Na jednym z nich jest napis „Kup teraz”, a na drugim „Zobacz więcej”:

  • reklama_wakacje_kup
  • reklama_wakacje_zobacz_wiecej

Przykład 2: Nazwy dotyczą reklam dla tego samego zestawu reklam – jedna z nich to grafika, druga video:

  • majowka2020_vid
  • majowka2020_grafika

anty-przykład:

  • majowka2020_ver1
  • majowka2020_ver2

Zbyt ogólne opisanie różnic nic nie da. Dzisiaj pamiętasz, czym różni sie wersja 1 od wersji drugiej, ale po tygodniu…? ;)

Czy można nazywać reklamy w inny sposób?

Tak! Powyższe schematy to jedynie moje propozycje – to nie jest tak, że musisz w ten sam sposób nazywać swoje kreacje. Zależy mi jednak, by mój wpis skłonił Cię do przyjrzenia się swoim dotychczasowym reklamom i zachęcił do ich uporządkowania. Ułatwi to rozeznanie się w twoim Menedżerze Reklam nie tylko Tobie, ale wszystkim osobom, które mają do niego dostęp.

Porządek w kampaniach się też w innych sytuacjach – np. gdy szef przeglądając rachunki od Facebooka spyta Cię, co to za reklama „Ruch – PL18+”, na którą przyszła faktura ;) Albo gdy chcesz połączyć Twoje kampanie z innymi systemami (np. CRM) – wtedy nadawanie nazw jest szczególnie ważne, by wszystko dobrze się zintegrowało.

Jeżeli z kolei dołączasz do istniejącego Menedżera Reklam, który ma już swoją własną strukturę nazewnictwa – dopytaj osoby, które zarządzają tym kontem o detale i stosuj się do nich, by zachować spójność i porządek w kampaniach. Tak jak wspomniałam wyżej – nie ma jednej uniwersalnej metody nazywania – ważne, by się w tym nie pogubić i być konsekwentnym.

Nazwy kampanii a księgowa (i szef!)

Ostatnie protipy. Jeżeli zajmujesz się kampaniami wewnątrz firmy czy organizacji, pamiętaj o osobach, które będą potem musiały te kampanie rozliczyć. Jeżeli masz już swój schemat, pokaż go swojej księgowej lub księgowemu. Wspólnie uzgodnijcie taką wersję, która będzie zrozumiała zarówno dla Ciebie, jak i dla kogoś, kto będzie to potem „rozszyfrowywał” i rozliczał.

A przede wszystkim – dobre nazewnictwo to mniej stresów ;) Stosując je, unikniesz sytuacji, gdy szef przeglądając rachunki od Facebooka spyta Cię znienacka, co to za reklama “Ruch – PL18+”, na którą przyszła faktura… Albo gdy chcesz połączyć Twoje kampanie z innymi systemami (np. CRM) – wtedy nadawanie nazw jest szczególnie ważne, by wszystko dobrze się zintegrowało.

Zajrzyj na swoje konto reklamowe, sprawdź, co się tam dzieje i – jeżeli trzeba – zastosuj powyższe wskazówki. Trzymam kciuki i powodzenia!

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Reklamy świąteczne 2020 w Polsce

Reklamy świąteczne 2020 w Polsce

Jak welcome pack może popsuć opinię o marce

Jak welcome pack może popsuć opinię o marce

Jak skontaktować się z Facebookiem?

Jak skontaktować się z Facebookiem?

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie