Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

W jaki sposób nazywasz tworzone przez siebie reklamy? Przywiązujesz do tego wagę?

Cóż, nie ma się co oszukiwać  – nazwy kampanii reklamowych, zestawów reklam czy w końcu samych reklam to nie jest coś, co wpłynie na ich skuteczność i pomoże Ci osiągnąć spektakularne wyniki Twoich kampanii. Dbanie o nazewnictwo tych elementów pomaga jednak przede wszystkim Tobie i wszystkim osobom, które zajmują się ustawianiem kampanii w ramach konta reklamowego.

Dlaczego warto dbać o spójne nazewnictwo kampanii?

Niedawno widziałam konto reklamowe, w którym kampania nazywała się “Wakacje” i skrywała w sobie zestaw reklam “James Bond”.

Jaka grupa odbiorców kryje się pod tą nazwą rodem z filmów o tajnym agencie 007? A kampania? Czy jej celem jest ruch czy może zasięgi? A może na zbieranie nowych kontaktów?

No właśnie. Same niewiadome.

Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zostawi się nazwy kampanii domyślnie sugerowane przez Facebooka. Wtedy na przykład wyglądają one w ten sposób:

przykład złych nazw w kampanii reklamowej na Facebooku:"Ruch --> PL - 18+ --> Default name — Ruch."

Aby dowiedzieć się, co skrywają te kampanie i zestawy reklam, musiałam zajrzeć w ich ustawienia, by zrozumieć, czego dotyczą. A gdyby miały czytelne nazwy – wiedziałabym wszystko na “pierwszy rzut oka”.

Powodem, dla których warto jest od początku nazywać kampanie w spójny sposób jest więc po prostu wygoda i ułatwienie sobie (i innym) pracy w przyszłości.

Jak więc uporządkować sobie elementy w ramach Menedżera Reklam na Facebooku?

 

Ściągawka ze struktury Kampanii

Zanim napiszę więcej o nazwach, krótkie przypomnienie, z jakich elementów składa się każda kampania na Facebooku.

1. Kampania – to tu określasz cel reklamy

2. Zestaw Reklam (który moim zdaniem powinien nazywać się Grupa Odbiorców) –  w tym miejscu określaszz, do kogo skierujesz reklamę, za jaką kwotę i w jakim terminie.

3. Reklama – post, który wyświetli się Twoim fanom jako reklama, najczęściej w postaci tekstu i kreacji (grafika, video)

Warto też pamiętać o jeszcze jednej zakładce w Menedżerze Reklam, jaką są Odbiorcy. W tym miejscu “wymyślasz” i zapisujesz grupy odbiorców, które użyjesz później w swoich reklamach. Tu też warto zadbać o porządek.

 

Grupy odbiorców – jak je nazywać?

Zazwyczaj korzystam z poniższego “ogólnego” schematu i w zależności od poziomu szczegółowości stworzonej przeze mnie grupy wypełniam wszystkie lub niektóre z opcji:

główny wyróżnik/źródło | kraj | płeć | wiek | zainteresowania |okres czasu

Przykłady:

  • Facebook | wysłali wiadomość | 30 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 30 dni wysłały wiadomość do Fanpage’a
  • Polska | K | 25-45 | fitness – kobiety w wieku 25-45 mieszające w Polsce, które interesują się fitnessem:
  • Trójmiasto | 30-50 | rodzice 7-9 – rodzice w wieku 30-50 lat z Trójmiasta, którzy mają dzieci w wieku 7-9 lat (tutaj nie wpisałam płci, bo ta grupa zrzesza wszystkich. Gdybym dopisała: “M”, wtedy wiadomo, że w grupie zawarci są sami ojcowie).
  • www | Koszyk_dodali_nie_kupili | 7 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały coś do koszyka w sklepie online, ale nie dokonały zakupu
  • www | Kupili | 30 dni – osoby, które w ciągu ostatnich 30 dni dokonały zakupu w sklepie
  • Lookalike (PL, 1%) – Facebook wszyscy | 365 dni – początek nazwy nadaje sam Facebook i można go potem zmienić, ale moim zdaniem bardzo wyraźnie pokazuje, że to grupa 1% podobnych odbiorców.

Kampanie – jak je nazywać?

W kampanii określasz cel Twoich reklam, więc jest to tak naprawdę niezbędny element, który powinien się znaleźć w Twojej nazwie. Polecam schemat:

Nazwa kampanii | Cel (lub na odwrót)

Przykłady:

  • Majówka2020 | polubienia_strony
  • Majówka2020 | remarketing_www
  • Post_19_05_2020 | zasięg

Zestawy reklam – jak je nazywać?

W nazwach zestawów reklam w większości przypadków powielam nazwy stworzonych wcześniej Grup Odbiorców, ewentualnie rozszerzam je o dodatkowe informacje, które pomogą mi w szybkim rozeznaniu się w grupie odbiorców ( np. w przypadku remarketingu, na początku dodaję słowo “remarketing”). Przykłady:

  • Polska | K | 25-45 | fitness – Osoby mieszkające w Polsce w wieku 25-45 lat, interesujące się fitnessem
  • Lookalike 1% FB | Gdansk | 30+ – grupa podobnych odbiorców do fanów mojej strony, zawężona do mieszkańców Gdańska powyżej 30 roku życia
  • remarketing | www | Koszyk_nie_kupili | 7 dni – remarketing do osób, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały coś do koszyka, ale nie dokonały zakupu

Reklamy – jak je nazywać?

Nazwij reklamę w taki sposób, by łatwo Ci było ją zidentyfikować. To szczególnie istotne, gdy w ramach jednego zestawu reklam masz kilka reklam.

Przykład 1: Nazwy dotyczą reklam z tą samą grafiką, które różnią się CTA na przycisku. Na jednym z nich jest napis “Kup teraz”, a na drugim “Zobacz więcej”:

  • reklama_wakacje_kup
  • reklama_wakacje_zobacz_wiecej

Przykład 2: Nazwy dotyczą reklam dla tego samego zestawu reklam – jedna z nich to grafika, druga video:

  • majowka2020_vid
  • majowka2020_grafika

anty-przykład:

  • majowka2020_ver1
  • majowka2020_ver2

Zbyt ogólne opisanie różnic nic nie da. Dzisiaj pamiętasz, czym różni sie wersja 1 od wersji drugiej, ale po tygodniu…? ;)

Czy można nazywać reklamy w inny sposób?

Tak! Powyższe schematy to jedynie moje propozycje – to nie jest tak, że musisz w ten sam sposób nazywać swoje kreacje. Zależy mi jednak, by mój wpis skłonił Cię do przyjrzenia się swoim dotychczasowym reklamom i zachęcił do ich uporządkowania. Ułatwi to rozeznanie się w twoim Menedżerze Reklam nie tylko Tobie, ale wszystkim osobom, które mają do niego dostęp.

Porządek w kampaniach się też w innych sytuacjach – np. gdy szef przeglądając rachunki od Facebooka spyta Cię, co to za reklama “Ruch – PL18+”, na którą przyszła faktura ;) Albo gdy chcesz połączyć Twoje kampanie z innymi systemami (np. CRM) – wtedy nadawanie nazw jest szczególnie ważne, by wszystko dobrze się zintegrowało.

Jeżeli z kolei dołączasz do istniejącego Menedżera Reklam, który ma już swoją własną strukturę nazewnictwa – dopytaj osoby, które zarządzają tym kontem o detale i stosuj się do nich, by zachować spójność i porządek w kampaniach. Tak jak wspomniałam wyżej – nie ma jednej uniwersalnej metody nazywania – ważne, by się w tym nie pogubić i być konsekwentnym.

Nazwy kampanii a księgowa (i szef!)

Ostatnie protipy. Jeżeli zajmujesz się kampaniami wewnątrz firmy czy organizacji, pamiętaj o osobach, które będą potem musiały te kampanie rozliczyć. Jeżeli masz już swój schemat, pokaż go swojej księgowej lub księgowemu. Wspólnie uzgodnijcie taką wersję, która będzie zrozumiała zarówno dla Ciebie, jak i dla kogoś, kto będzie to potem “rozszyfrowywał” i rozliczał.

A przede wszystkim – dobre nazewnictwo to mniej stresów ;) Stosując je, unikniesz sytuacji, gdy szef przeglądając rachunki od Facebooka spyta Cię znienacka, co to za reklama “Ruch – PL18+”, na którą przyszła faktura… Albo gdy chcesz połączyć Twoje kampanie z innymi systemami (np. CRM) – wtedy nadawanie nazw jest szczególnie ważne, by wszystko dobrze się zintegrowało.

Zajrzyj na swoje konto reklamowe, sprawdź, co się tam dzieje i – jeżeli trzeba – zastosuj powyższe wskazówki. Trzymam kciuki i powodzenia!

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Reklamy w dobie koronawirusa

Reklamy w dobie koronawirusa

Tricki i sztuczki w Canvie

Tricki i sztuczki w Canvie

Tekst do góry nogami na Facebooku

Tekst do góry nogami na Facebooku

Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie