NO TO FRUGO!

NO TO FRUGO!

Minęły już ponad dwa lata, odkąd wróciło Frugo. Wróciło – ponieważ napój zniknął ze sklepów na ponad 10 lat. Czy wielki powrót okazał się sukcesem?

Frugo „przyszło” w roku 1996 i z miejsca stało się hitem. Markę rozpoznawało 90% konsumentów, a producent napoju, firma Alima Gerber, cieszył się 5%-udziałem na rynku soków.

Co zdecydowało o sukcesie napoju? Firma odnalazła niszę wśród konsumentów. Spośród wszystkich produktów dostępnych na rynku, żaden nie był skierowany bezpośrednio do młodzieży. Dlatego też nastolatkowie stali się głównym targetem dla Frugo.

Napój był  jedyny w swoim rodzaju – unikalny kształt, „guzik bezpieczeństwa”, który przy otwieraniu wydawał charakterystyczne „pyk!” i otoczka w młodzieżowym stylu. Powstało też kilkanaście niebanalnych, kolorowych spotów reklamowych:

Autorami wszystkich kampanii  ówczesnego Frugo jest duet kot Przybora i Iwo Zaniewski- pod ich skrzydłami Frugo zdobyło wiele nagród w prestiżowych konkursach reklamowych.

Kampanie pochłaniały jednak ogromne ilości pieniędzy, więc Frugo drożało. Poza tym młodzież, do której skierowany był napój, dorosła, a nowe pokolenie potrzebowało kolejnych „nowości”. Nie pomogło nawet wypuszczenie na rynek Frugo Ego (przyznam szczerze, że dopóki nie zaczęłam przeszukiwać Internetu, to nawet nie przypominam sobie, bym o czymś takim słyszała).

W 1999 roku Alima Gerber została przejęta przez koncern farmaceutyczny Novartis, który nie planował wydawać milionów złotych na reklamę napoju. Zniknęły reklamy Frugo i napój zaczął tracić rynek. Gdy w 2002 roku osiągnął zaledwie 1% udziału, markę wystawiono na sprzedaż. Frugo miało wielu właścicieli. Po Novartisie trafiło w ręce Krynicy Zdrój, potem prawa do napoju zakupiła firma Aflorfarm, ostatecznie zaś trafiło do koncernu FoodCare, który zdecydował się reaktywować markę.

Firma bardzo wierzyła, że Frugo ponownie osiągnie sukces, głównie dzięki swojej „legendarności”. Pomocne w promocji okazało się wsparcie Internautów – przykładowo na fanpage’u Frugo Wróć (ponad 110 tys. like’ów na Facebooku’u) użytkownicy umieszczali zdjęcia z butelkami Frugo, które udało im się dorwać ;)

Frugo no to frugo
2011. Ja też chwaliłam się Frugo na Facebooku:)

Efekt? Obecnie Frugo ma 65% udziału w rynku napojów w szklanych butelkach. W niecałe dwa lata sprzedano ponad 220 mln butelek Frugo. Napój podbija także rynki zagraniczne – jest eksportowany do 28 krajów. Do końca 2013 sprzedaż ma przekroczyć 300 mln butelek. Dotychczas zdecydowanym liderem sprzedaży jest czarne Frugo, a tuż za nim plasują się smaki zielony i pomarańczowy.

Czy was też ucieszył powrót Frugo? Jakie inne kultowe produkty mogłyby wrócić?

Szczególnie dociekliwych Frugomaniaków odsyłam do źródeł:
Gdzie są marki z tamtych lat?, Rzeczpospolita
Wielki powrót Frugo?, reklama.pl
Dobry rok Frugo, rynek FMCG
No to Frugo!, TVN24
Frugo – reanimacja polskich upadłych marek, epr.pl
Frugo przetarło szlak. Kolejne marki sprzed lat wracają, wyborcza.biz
65 mln zł na reklamy Blacka i Frugo,  niedługo żelki Frugo, wirtualnemedia.pl
Frugo okazało się hitem. tak jak w latach 90 rządzi rnkiem napojów, natemat.pl

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Reklamy świąteczne 2020 w Polsce

Reklamy świąteczne 2020 w Polsce

Jak welcome pack może popsuć opinię o marce

Jak welcome pack może popsuć opinię o marce

Jak skontaktować się z Facebookiem?

Jak skontaktować się z Facebookiem?

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie