
Reklamy świąteczne 2019 w Polsce
O tym, że zbliżają się Święta, przypomina nam nie tylko szaleństwo w galeriach handlowych, ale przede wszystkim… reklamy! Przeanalizowałam, czym atakują nas telewizja, radio i Internet w tym roku. Zaparz sobie świąteczną herbatkę… i lecimy ;)
Co znajdziesz w artykule?
Telekomy w akcji
Najwięcej szumu robią moim zdaniem reklamy telekomów – jest ich mnóstwo, a bloki reklamowe są nimi przeładowane. Kiedyś sezon świąteczny otwierał spot Coraz bliżej Święta od Coca-Coli, ale w tym roku „katuje” nas Play, który postawił na świąteczne hity w wykonaniu gwiazd. mamy więc eleganckie Let It Snow w wykonaniu Margaret i Grzegorza Hyży i coś w bardziej rockowym klimacie – Rockin’ Around The Christmas Tree od Roxie Węgiel i Dawida Kwiatkowskiego. Gdyby nie to, że każda z tych reklam niedługo wyskoczy mi z lodówki, byłyby naprawdę przyjemne ;) Chociaż zdecydowanie bardziej wolę takie Play niż kolejną wizytę celebryty u Basi Kurdej-Szatan… ;)
A inne sieci? Plus i Orange nawiązują do świątecznych zakupów, przygotowań i rozgardiaszu, ale nie są to reklamy, o których będziemy pamiętać za kilka tygodni. Mam za to dylemat z T-Mobile. Jedna z ich reklam prezentuje dość absurdalną historię – mężczyzna odśnieża pługiem zaspę śnieżną i uwalnia inne auto z zasypanego tunelu. Po skończonej pracy nie może połączyć się z rodziną, bo nie ma zasięgu. Ale spot zrobiony jest w taki sposób, jakby był to niesamowity dramat i koniec świata. Na ich drugą reklamę z małymi kolędnikami zwróciłam uwagę tylko dlatego, że nie rozumiem, o czym oni śpiewają. I chyba nie jestem jedyna, skoro twórcy reklamy dodali do niej napisy ;) Niestety marka nie zamieściła tej reklamy na YT, ale jestem pewna, że wiesz, o którą chodzi ;)
A co tam u Coca-Coli?
I tu największe moje rozczarowanie. Reklama Coca-Coli po prostu jest. Nie chwyta za serce, nie przyprawia o ciary. Moim faworytem jest za to spot Pepsi „Elfy same w domu”. Zabawna historia, luźno nawiązująca do Kevina samego w domu i Listów do M (Karolak i jego słynne pytanie: „A nie mielibyście puszeczki Pepsi, żeby Mikołaja poratować?”) W role Elfów wcielili się: Maciej Musiał, Wiktoria Gąsiewska, Adam Fidusiewicz i Kacper Młynarkiewicz.
Na koniec polski akcent, czyli spot rodzimej Oranżady Hellena – naprawdę daje radę.
Wzruszająco i zaskakująco!
Krótki spot może wzruszyć, co udowadnia spot Milki. Prosty przekaz, więź, dostrzeganie i docenianie drobnych gestów – wszystko to ujęto w ich reklamie. McDonald’s z kolei podszedł do tematu świątecznych przygotowań z humorem – bo w końcu co wspólnego ma wybieranie choinki z McDrive? Możesz się zdziwić ;)
Na miano zaskakującej reklamy zasługuje też Apart, aczkolwiek cały czas zastanawiam się, co sądzę o tej reklamie. Jest kolorowo, bajkowo, świątecznie – ale jakoś gryzie mi się to z biżuterią i dotychczasowym klimatem reklam Apartu.
Gwiezdne Wojny w tle
Tuż przed Świętami swoją premierę ma kolejna część Gwiezdnych Wojen, niektóre marki zdecydowały się więc nawiązać w swoich świątecznych kreacjach do gwiezdnej sagi. Samsung zrobił to w zabawny sposób, łącząc historię o adopcji psa Chewbakki z pokazaniem spektrum możliwości urządzeń Samsunga. Mam tylko jedno „ale” – Święta to też niestety taki czas, gdy kupuje się zwierzęta, a potem są one porzucane. Nie wiem czy (oczywiście nieświadomie) reklama ta nie aprobuje takiego postępowania.
Kolejną reklamę nawiązującą do Star Wars prezentuje Kaufland. Wyszło całkiem zgrabnie – bohater wybrał jasną stronę mocy ;)
Bliscy najważniejsi.
A teraz spot, na który niektórzy czekali miesiącami czyli propozycja od Allegro. Pamiętasz ich przeuroczą reklamę sprzed kilku lat o starszym panu, który nauczył się angielskiego, by porozmawiać z wnuczką? No właśnie. Niestety „Album” takich wzruszeń nie dostarcza. Dla mnie ta reklama jest po prostu trochę nierealna… Nastolatka, która non-stop gra w telefonie, ukradkiem zauważa zdjęcia z młodości babci i kupuje jej na Święta kierownicę do gry video. No plis!
Świetny spot stworzył za to Tymbark, który przekonuje, by dać innym coś od siebie nie tylko od Święta. Piękne. Zakochałam się też w grze słów i świetnym nawiązaniu słowa „TYM” do nazwy marki. Myślę, że z pewnością wykorzystają to jeszcze w niejednej reklamie ;)
Pomyśl o innych
A na koniec bardzo wzruszająco – spot Stowarzyszenia Mali Bracia Ubogich, który wzrusza i skłania do refleksji. W tym roku wsparła ich Ikea, która przekonuje, że by w Święta otaczać się ludźmi, a nie przedmiotami. Piękne.
Na koniec wzruszająca reklama SOS Wioski Dziecięce z Tomaszem Kotem w roli głównej. Tylko minuta, a przyprawia o dreszcze. W pozostałych spotach stowarzyszenia występują również inni aktorzy: Katarzyna Zielińska, Andrzej Seweryn, Sebastian Stankiewicz i Anna Dereszowska.
Święta, Święta i po Świętach
Tegoroczne reklamy podsumowałabym zwrotem misz-masz. Znalazłam w nich wzruszenie, radość, magię – czasami smutek. Nie zabrakło oczywiście tandety i dziwnych, wyolbrzymionych historii okraszonych nostalgiczną muzyką (odśnieżanie i brak zasięgu…). Ale takie właśnie są reklamy – muszą się jakoś wybić, by zaskoczyć i dać się zapamiętać. Moi tegoroczni faworyci to Pepsi oraz Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich & Ikea. A Twoi? Daj znać ;)
1 Comment