Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Transparentność Stron pojawiła się na Facebooku już w 2018 roku, ale wciąż bardzo mało osób wie o jej istnieniu. Warto to zmienić – to świetne źródło danych o tym, co promuje aktualnie nasza konkurencja!

Transparentność, czyli co?

Słowo transparent w j. angielskim oznacza przezroczysty i ten przymiotnik moim zdaniem najlepiej obrazuje cel opcji Transparentność Strony, którą posiada każdy fanpage. Możesz dowiedzieć się z niej:

  • Kiedy została założona strona (czyli fanpage)?
  • Ile razy strona zmieniła nazwę?
  • Czy strona została scalona z innymi stronami?
  • Ile osób moderuje stronę  i z jakich są one krajów?
  • I najważniejsze: jakie reklamy wyświetla obecnie strona?

Omówienie każdego z powyższych pytań przeprowadzę na realnym przykładzie. Metodą burzy mózgów padło na Coca-Cola ;)

Gdzie znaleźć opcję Transparentność Strony?

Wejdź na stronę główną dowolnego fanpage’a. Informacji o transparentności szukaj w prawej kolumnie.

Informacja o transparentności znajduje się w prawej kolumnie fanpage'a

W uproszczonym widoku możesz zobaczyć, kiedy utworzono stronę, ale po kliknięciu w „Wyświetl więcej”, możesz – jak sama nazwa hiperłącza wskazuje – dowiedzieć się nieco więcej o danym fanpage’u. W podsumowaniu zobaczysz historię strony, lokalizacje osób zarządzających stroną oraz informacje o aktualnie prowadzonych kampaniach reklamowych.

transparentnosc strony - pełny widok, który pokazuje, kiedy strona została założona, z jakich krajów są moderatorzy i czy strona prowadzi obecnie jakieś kampanie

Historia Strony

Sekcja pokazuje, kiedy strona została założona, czy zmieniała nazwę (a jeżeli tak, to ile razy) oraz czy została scalona z innymi stronami. W przykładzie Coca-Coli, po kliknięciu w „Wyświetl więcej”, możesz zobaczyć, jaką nazwę miał fanpage przed dokonaniem zmiany na obecną.

Sekcja "historia strony" pokazuje, kiedy została utworzona strona i jakie były jej dotychczasowe nazwy

Lokalizacja osób zarządzających stroną

Moim zdaniem ta sekcja jest myląco przetłumaczona jako „Dodaj osoby zarządzające tą stroną”, a w rzeczywistości pokazuje ona po prostu, ile osób z danego kraju pełni jedną z ról na stronie (np. jako moderator, administrator). W przypadku Coca-Coli mamy bardzo dużo osób z Polski, ale z racji, iż jest to marka globalna, dostęp do fanpage’a mają też przedstawiciele Coca-Coli z innych krajów. Zauważ, że nie ma tu danych konkretnych osób – znasz tylko ich lokalizacje.

widok zakładki z osobami, które zarządzają stroną

Jakie reklamy wyświetla obecnie strona?

Czas na mięso, czyli najbardziej pożądany kąsek w sekcji Transparentność. Jeżeli dana Strona prowadzi w danym momencie kampanie reklamowe,  W tym miejscu możesz zobaczyć wszystkie aktualne kreacje reklamowe danej firmy. Wystarczy, że klikniesz w napis „Przejdź do Biblioteki reklam”

krótka informacja o tym, czy dana marka wyświetla aktualnie reklamyI tu zaczyna się magia – możesz zobaczyć wszystkie reklamy, jakie w danej chwili prowadzi dana marka. Widzisz, na jakich platformach są prowadzone, w ilu wersjach są wyświetlane i kiedy rozpoczęła się ich promocja. Masz też wgląd w wydatki firmy na reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami i polityką.

widok Biblioteki Reklam dla marki Coca-Cola. Widać w nim wszystkie reklamy, które aktualnie są aktywne na profilu marki.
Przykładowe reklamy Coca-Coli, które w danym momencie promuje marka.

Biblioteka Reklam

Jeżeli interesują Cię w zasadzie wyłącznie reklamy, wystarczy, że odwiedzisz Bibliotekę Reklam Facebooka. W polu wyszukiwarki wpisz nazwę marki, którą chcesz sprawdzić i… gotowe! Zobaczysz wszystkie reklamy danej marki z podziałem na platformy (Facebook/Instagram), w których są wyświetlane. To świetna okazja, by podglądnąć konkurencję i sprawdzić, jakie produkty i usługi aktualnie promuje. Co ważne, widzisz nie tylko promowane posty z fanpage’a widoczne dla każdego, ale również dark posty – czyli wpisy „ukryte”, skierowane wyłącznie do określonej grupy odbiorców.

Raport Biblioteki Reklam

Grupa reklam związana z polityką, wyborami, kwestiami społecznymi jest szczególnie mocno monitorowana przez Facebooka. Na specjalnej podstronie z raportem wydatków, możesz zobaczyć, jakie firmy prowadzą aktualnie takie kampanie. Co więcej – masz wgląd w koszty reklamy za dany dzień!

Jeżeli dotychczas Transparentność Stron i Biblioteka Reklam była Ci nieznane, jestem pewna, że od tej pory będziesz regularnie zaglądać do ich zasobów! Uwaga! To naprawdę wciąga ;)

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Reklamy świąteczne 2020 w Polsce

Reklamy świąteczne 2020 w Polsce

Jak welcome pack może popsuć opinię o marce

Jak welcome pack może popsuć opinię o marce

Jak skontaktować się z Facebookiem?

Jak skontaktować się z Facebookiem?

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

Co to jest UTM – czyli o mierzeniu efektywności kampanii

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie