
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?
Transparentność Stron pojawiła się na Facebooku już w 2018 roku, ale wciąż bardzo mało osób wie o jej istnieniu. Warto to zmienić – to świetne źródło danych o tym, co promuje aktualnie nasza konkurencja!
Co znajdziesz w artykule?
Transparentność, czyli co?
Słowo transparent w j. angielskim oznacza przezroczysty i ten przymiotnik moim zdaniem najlepiej obrazuje cel opcji Transparentność Strony, którą posiada każdy fanpage. Możesz dowiedzieć się z niej:
- Kiedy została założona strona (czyli fanpage)?
- Ile razy strona zmieniła nazwę?
- Czy strona została scalona z innymi stronami?
- Ile osób moderuje stronę i z jakich są one krajów?
- I najważniejsze: jakie reklamy wyświetla obecnie strona?
Omówienie każdego z powyższych pytań przeprowadzę na realnym przykładzie. Metodą burzy mózgów padło na Coca-Cola ;)
Gdzie znaleźć opcję Transparentność Strony?
Wejdź na stronę główną dowolnego fanpage’a. Informacji o transparentności szukaj w prawej kolumnie.
W uproszczonym widoku możesz zobaczyć, kiedy utworzono stronę, ale po kliknięciu w „Wyświetl więcej”, możesz – jak sama nazwa hiperłącza wskazuje – dowiedzieć się nieco więcej o danym fanpage’u. W podsumowaniu zobaczysz historię strony, lokalizacje osób zarządzających stroną oraz informacje o aktualnie prowadzonych kampaniach reklamowych.
Historia Strony
Sekcja pokazuje, kiedy strona została założona, czy zmieniała nazwę (a jeżeli tak, to ile razy) oraz czy została scalona z innymi stronami. W przykładzie Coca-Coli, po kliknięciu w „Wyświetl więcej”, możesz zobaczyć, jaką nazwę miał fanpage przed dokonaniem zmiany na obecną.
Lokalizacja osób zarządzających stroną
Moim zdaniem ta sekcja jest myląco przetłumaczona jako „Dodaj osoby zarządzające tą stroną”, a w rzeczywistości pokazuje ona po prostu, ile osób z danego kraju pełni jedną z ról na stronie (np. jako moderator, administrator). W przypadku Coca-Coli mamy bardzo dużo osób z Polski, ale z racji, iż jest to marka globalna, dostęp do fanpage’a mają też przedstawiciele Coca-Coli z innych krajów. Zauważ, że nie ma tu danych konkretnych osób – znasz tylko ich lokalizacje.
Jakie reklamy wyświetla obecnie strona?
Czas na mięso, czyli najbardziej pożądany kąsek w sekcji Transparentność. Jeżeli dana Strona prowadzi w danym momencie kampanie reklamowe, W tym miejscu możesz zobaczyć wszystkie aktualne kreacje reklamowe danej firmy. Wystarczy, że klikniesz w napis „Przejdź do Biblioteki reklam”
I tu zaczyna się magia – możesz zobaczyć wszystkie reklamy, jakie w danej chwili prowadzi dana marka. Widzisz, na jakich platformach są prowadzone, w ilu wersjach są wyświetlane i kiedy rozpoczęła się ich promocja. Masz też wgląd w wydatki firmy na reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami i polityką.

Biblioteka Reklam
Jeżeli interesują Cię w zasadzie wyłącznie reklamy, wystarczy, że odwiedzisz Bibliotekę Reklam Facebooka. W polu wyszukiwarki wpisz nazwę marki, którą chcesz sprawdzić i… gotowe! Zobaczysz wszystkie reklamy danej marki z podziałem na platformy (Facebook/Instagram), w których są wyświetlane. To świetna okazja, by podglądnąć konkurencję i sprawdzić, jakie produkty i usługi aktualnie promuje. Co ważne, widzisz nie tylko promowane posty z fanpage’a widoczne dla każdego, ale również dark posty – czyli wpisy „ukryte”, skierowane wyłącznie do określonej grupy odbiorców.
Raport Biblioteki Reklam
Grupa reklam związana z polityką, wyborami, kwestiami społecznymi jest szczególnie mocno monitorowana przez Facebooka. Na specjalnej podstronie z raportem wydatków, możesz zobaczyć, jakie firmy prowadzą aktualnie takie kampanie. Co więcej – masz wgląd w koszty reklamy za dany dzień!
Jeżeli dotychczas Transparentność Stron i Biblioteka Reklam była Ci nieznane, jestem pewna, że od tej pory będziesz regularnie zaglądać do ich zasobów! Uwaga! To naprawdę wciąga ;)

No Comment