Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Transparentność Stron pojawiła się na Facebooku już w 2018 roku, ale wciąż bardzo mało osób wie o jej istnieniu. Warto to zmienić – to świetne źródło danych o tym, co promuje aktualnie nasza konkurencja!

Transparentność, czyli co?

Słowo transparent w j. angielskim oznacza przezroczysty i ten przymiotnik moim zdaniem najlepiej obrazuje cel opcji Transparentność Strony, którą posiada każdy fanpage. Możesz dowiedzieć się z niej:

  • Kiedy została założona strona (czyli fanpage)?
  • Ile razy strona zmieniła nazwę?
  • Czy strona została scalona z innymi stronami?
  • Ile osób moderuje stronę  i z jakich są one krajów?
  • I najważniejsze: jakie reklamy wyświetla obecnie strona?

Omówienie każdego z powyższych pytań przeprowadzę na realnym przykładzie. Metodą burzy mózgów padło na Coca-Cola ;)

Gdzie znaleźć opcję Transparentność Strony?

Wejdź na stronę główną dowolnego fanpage’a. Informacji o transparentności szukaj w prawej kolumnie.

Informacja o transparentności znajduje się w prawej kolumnie fanpage'a

W uproszczonym widoku możesz zobaczyć, kiedy utworzono stronę, ale po kliknięciu w “Wyświetl więcej”, możesz – jak sama nazwa hiperłącza wskazuje – dowiedzieć się nieco więcej o danym fanpage’u. W podsumowaniu zobaczysz historię strony, lokalizacje osób zarządzających stroną oraz informacje o aktualnie prowadzonych kampaniach reklamowych.

transparentnosc strony - pełny widok, który pokazuje, kiedy strona została założona, z jakich krajów są moderatorzy i czy strona prowadzi obecnie jakieś kampanie

Historia Strony

Sekcja pokazuje, kiedy strona została założona, czy zmieniała nazwę (a jeżeli tak, to ile razy) oraz czy została scalona z innymi stronami. W przykładzie Coca-Coli, po kliknięciu w “Wyświetl więcej”, możesz zobaczyć, jaką nazwę miał fanpage przed dokonaniem zmiany na obecną.

Sekcja "historia strony" pokazuje, kiedy została utworzona strona i jakie były jej dotychczasowe nazwy

Lokalizacja osób zarządzających stroną

Moim zdaniem ta sekcja jest myląco przetłumaczona jako “Dodaj osoby zarządzające tą stroną”, a w rzeczywistości pokazuje ona po prostu, ile osób z danego kraju pełni jedną z ról na stronie (np. jako moderator, administrator). W przypadku Coca-Coli mamy bardzo dużo osób z Polski, ale z racji, iż jest to marka globalna, dostęp do fanpage’a mają też przedstawiciele Coca-Coli z innych krajów. Zauważ, że nie ma tu danych konkretnych osób – znasz tylko ich lokalizacje.

widok zakładki z osobami, które zarządzają stroną

Jakie reklamy wyświetla obecnie strona?

Czas na mięso, czyli najbardziej pożądany kąsek w sekcji Transparentność. Jeżeli dana Strona prowadzi w danym momencie kampanie reklamowe,  W tym miejscu możesz zobaczyć wszystkie aktualne kreacje reklamowe danej firmy. Wystarczy, że klikniesz w napis “Przejdź do Biblioteki reklam”

krótka informacja o tym, czy dana marka wyświetla aktualnie reklamyI tu zaczyna się magia – możesz zobaczyć wszystkie reklamy, jakie w danej chwili prowadzi dana marka. Widzisz, na jakich platformach są prowadzone, w ilu wersjach są wyświetlane i kiedy rozpoczęła się ich promocja. Masz też wgląd w wydatki firmy na reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami i polityką.

widok Biblioteki Reklam dla marki Coca-Cola. Widać w nim wszystkie reklamy, które aktualnie są aktywne na profilu marki.
Przykładowe reklamy Coca-Coli, które w danym momencie promuje marka.

Biblioteka Reklam

Jeżeli interesują Cię w zasadzie wyłącznie reklamy, wystarczy, że odwiedzisz Bibliotekę Reklam Facebooka. W polu wyszukiwarki wpisz nazwę marki, którą chcesz sprawdzić i… gotowe! Zobaczysz wszystkie reklamy danej marki z podziałem na platformy (Facebook/Instagram), w których są wyświetlane. To świetna okazja, by podglądnąć konkurencję i sprawdzić, jakie produkty i usługi aktualnie promuje. Co ważne, widzisz nie tylko promowane posty z fanpage’a widoczne dla każdego, ale również dark posty – czyli wpisy “ukryte”, skierowane wyłącznie do określonej grupy odbiorców.

Raport Biblioteki Reklam

Grupa reklam związana z polityką, wyborami, kwestiami społecznymi jest szczególnie mocno monitorowana przez Facebooka. Na specjalnej podstronie z raportem wydatków, możesz zobaczyć, jakie firmy prowadzą aktualnie takie kampanie. Co więcej – masz wgląd w koszty reklamy za dany dzień!

Jeżeli dotychczas Transparentność Stron i Biblioteka Reklam była Ci nieznane, jestem pewna, że od tej pory będziesz regularnie zaglądać do ich zasobów! Uwaga! To naprawdę wciąga ;)

Facebooktwitterlinkedin

Kinga Bobrowska

Autorka bloga Social Kuko, specjalistka w zakresie działań związanych z marketingiem w Internecie. Szczególnie pasjonują ją marketing w social media, reklama i UX.

Zobacz też

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Nazwy kampanii w Menedżerze Reklam na Facebooku

Reklamy w dobie koronawirusa

Reklamy w dobie koronawirusa

Tricki i sztuczki w Canvie

Tricki i sztuczki w Canvie

Tekst do góry nogami na Facebooku

Tekst do góry nogami na Facebooku

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mam na imię Kinga, a Social Kuko to moja mała część Internetu, w której piszę głównie o marketingu i reklamie. Mam nadzieję, że też znajdziesz tu coś dla siebie! :)

Kategorie