Zbanowane hashtagi na Instagramie – jak je rozpoznać?

Wyobraź sobie, że publikujesz wpis na Instagramie. Wrzucasz zdjęcie, czasem pokusisz się o wstawienie filtra, dodajesz opis i… hashtagi. Tutaj zaczyna się prawdziwy rollercoaster. Bo co, gdy okaże się, że jeden z Twoich hashtagów jest zbanowany i Twój wpis przestanie być widoczny w wynikach wyszukiwania? Sprawdź, jak się przed tym ustrzec!

Co to w zasadzie znaczy, że hashtag jest zbanowany?

Zbanowany hashtag, to najprościej mówiąc hashtag z jakiegoś powodu zablokowany. A powodów może być kilka:

  • hashtag promuje nagość, przemoc, “namawia” do złego
  • hashtag jest nadmierne wykorzystywany przez boty (a Instagram mocno z botami walczy). Na pewno zdarza Ci się, że jakiś influencer nagle “pod rząd” polubił kilka Twoich wpisów i skomentował: “ślicznie”. Cóż, to najprawdopodobniej bot, który znalazł Twój profil po jakimś hashtagu… Gdy Instagram wyśledzi za dużo takich podejrzanych zagrywek, blokuje hashtagi, które są przez boty wykorzystywane.

Sprawa jest o tyle poważna, że zbanowane hashtagi “rosną w siłę” – jest obecnie ponad 100 tysięcy (stan na 2019) i często są to słowa z pozoru nieszkodliwe. Przykłady? #boho #instablogger #instababy #alone

Co, gdy użyjesz zbanowanego hashtagu?

Twój wpis zostanie opublikowany, a dany hashtag będzie w nim widoczny. Nikt jednak nie znajdzie Twojego wpisu ani po zbanowanym hashtagu, ani po wszystkich pozostałych. Używając zbanowanych hashtagów, narażasz się więc na drastyczny spadek zasięgu Twoich postów.

Czyli najprościej mówiąc – wrzucasz 20 hashtagów, wśród nich co najmniej jeden jest zbanowany – Twoje zdjęcie nie pokaże się pod żadnym z tych 20 hashtagów. Czyli cała “praca” z wymyślaniem hashtagów do wpisu na marne, a Twoje zasięgi spadają.

Nieznajomość reguł nie jest usprawiedliwieniem. Jeżeli w Twoim wpisie znajdą się zbanowane hashtagi – nawet nieświadomie, i tak ponosisz za to konsekwencje.

jak sprawdzić, czy dany hashtag jest zbanowany? Dwie metody

#Metoda bardziej żmudna, ale bezpośrednio w Instagramie, więc 100% skuteczna

Wystarczy, że wpiszesz dany hashtag w wyszukiwarce na Instagramie – jeżeli jest zablokowany, zobaczysz komunikat o ukryciu postów,  jak na zdjęciach poniżej:

przykłady komunikatów przy zbannowanych hashtagach: boho, bautyblogger i suicide
przykłady komunikatów przy zbanowanych hashtagach: #boho i #beautyblogger i #suicide. Zwróć uwagę, że przy ostatnim hasthagu Instagram nie pokazuje zdjęć, tylko zachęca do skorzystania z pomocy – zakładka kieruje do podstrony, z której można skontaktować się z wolontariuszami z telefonu zaufania.

Sprawdzenie, czy hashtag jest zbanowany, nie jest trudne, ale gdy dodajesz kilkanaście hashtagów – robi się czasochłonne. Jest też pewna droga na skróty – w sieci jest mnóstwo stron z listami zablokowanych hashtagów. To bardzo wygodne, ale ta “wiedza” szybko się dezaktualizuje, więc o ile takie strony nie są na bieżąco aktualizowane, lepiej się “pomęczyć” i samemu sprawdzić jakość hashtagów.

#metoda automatyczna, ale są pewne ograniczenia w bezpłatnej wersji

Dużo szybszym i też całkiem skutecznym rozwiązaniem są wyszukiwarki zbanowanych hashtagów – najlepsza moim zdaniem to IQhastags. Wystarczy, że wkleisz w okienko hashtagi, których chcesz użyć, a po chwili strona “przefiltruje” je i wyrzuci tylko te poprawne. Spójrz na poniższy screen. Wpisałam kilka hashtagów, wśród nich zbanowane #boho i ten hashtag został “pominięty”. Resztę mogę bez problemu użyć. Minus tej metody jest taki, że w darmowej wersji serwisu lista hashtagów jest aktualizowana co kilka dni. Wykupując wersję płatną (od 11$/miesiąc), otrzymujesz wyniki w czasie rzeczywistym.

okienko iqhastags. Po wpisaniu hashtagów, strona wyrzuca tylko te, których można użyć. Zbanowane hashtagi pomija

Czy hashtagi są zbanowane na zawsze?

To nie jest tak, że dany hashtag jest permanentnie zablokowany. Instagram co jakiś czas “uwalnia” niektóre hashtagi związane z ruchem botów i spamem, więc warto po prostu na bieżąco sprawdzać, które z nich dalej są na czarnej liście, a których można używać bez żadnych konsekwencji. Głośnym przykładem takiego zabiegu jest hashtag #books, który przez jakiś czas był zablokowany, ale już nie stanowi “zagrożenia” ;)

Więcej o hashtagach, o tym, jak je dobierać i co jeszcze warto o nich wiedzieć, napiszę już w Nowym Roku ;)


Okładka wpisu:Elena Koycheva on Unsplash
Facebooktwitterlinkedin